کاربرد شیلنگ ویبراتور چیست؟

شیلنگ ویبراتور
فهرست مطالب
0
(0)

کاربرد شیلنگ ویبراتور چیست؟ شیلنگ ویبراتور که به نام شیلنگ ویبره بتن هم خوانده می شود؛ یکی از ابزار های پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی است. شیلنگ ویبراتور انواع مختلفی دارد و اصلی ترین کاربرد آن یک دست کردن و استحکام بخشی به بتن در پروژه های ساختمانی است.‌ پس از انجام بتن ریزی به کمک شیلنگ ویبراتور خلا و شکاف های بتن برطرف می شود تا بتن بعد از خشک شدن استحکام قابل قبولی داشته باشد. در این مقاله با انواع کاربردهای شیلنگ ویبراتور بیشتر آشنا خواهیم شد.

کاربرد شیلنگ ویبراتور -وبسایت پارس موتور

معرفی کوتاه شیلنگ ویبراتور

شیلنگ ویبراتور در انواع مختلفی قابل  دسترس است. برخی از این انواع شامل شیلنگ ویبراتور برقی، بنزینی، دوشی، پرتابل، مکانیکی و بادی هستند. شیلنگ های ویبراتور برقی و مکانیکی کاربرد گسترده تری نسبت به انواع دیگر شیلنگ ویبراتور دارند. فرقی نمی کند که نیروی محرکه شیلنگ ویبراتور توسط کدام یک از نیروهای جریان برق، نیروی مکانیکی یا نیرو پنوماتیک تامین شود، در هر صورت شیلنگ ویبراتور با تولید ارتعاشات پی در پی باعث افزایش تراکم بتن و خارج شدن هوا و آب اضافی درون آن می شود. درواقع، پوکر که به سر شیلنگ ویبراتور وصل است نیرو محرکه را به ارتعاشات متوالی تبدیل می کند، وقتی شیلنگ ویبراتور به طور عمودی در داخل بتن قرار می گیرد این ارتعاشات سبب کاهش اصطکاک بین سنگدانه های بتن و افزایش تراکم بتن می شود.

معرفی کوتاه شیلنگ ویبراتور -وبسایت پارس موتور

کاربردهای شیلنگ ویبراتور

در ادامه با کاربردهای شیلنگ ویبراتور آشنا خواهید شد پس با ما همره باشید:

خروج هوای اضافی بتن

هنگام بتن ریزی حباب های هوای بی شماری با ملات بتن ترکیب می شود که کیفیت و استحکام بتن را کاهش می دهند. ارتعاشات تولید شده توسط شیلنگ ویبراتور باعث می شود این حباب های حبس شده در بتن خارج شوند و ذرات سازنده بتن به هم نزدیک تر شوند. خروج این حباب های هوا به طرز چشمگیری باعث افزایش مقاومت و استحکام بتن می شود.

خروج آب اضافی از بتن

وقتی بعد از بتن ریزی از شیلنگ ویبراتور استفاده شود، آب اضافی داخل بافت بتن از آن خارج شده و به صورت شیره ای به سر بتن اضافه می شود. خروج آب های اضافی از بتن باعث می شود هم بتن استحکام و دوام بیشتری داشته باشد و هم بتن با سرعت بیشتری خشک شود.

کاهش اصطکاک بین سنگدانه ها

همانطور که اطلاع دارید بتن به طور کلی از شن و ماسه، سیمان و آب تشکیل شده است. استفاده از شیلنگ ویبراتور بعد از بتن ریزی باعث می شود اصطکاک بین ذرات ریز و درشتی موجود در بتن کاهش پیدا کند و تراکم بتن افزایش یابد. افزایش تراکم بین ذرات بتن باعث استحکام بیشتر بتن می شود.

یکنواخت شدن سطح بتن

کاربردهای شیلنگ ویبراتور -وبسایت پارس موتور
عملکرد شیلنگ ویبراتور پس از بتن ریزی با تولید ارتعاشات سبب خروج هوا های اضافی از بتن و افزایش تراکم ذرات بتن می شود. متراکم شدن بیشتر ذرات بتن باعث ایجاد سطحی یکنواخت برای بتن پس از خشک شدن و نیز افزایش استحکام آن می‌شود. دقت کنید که استفاده بیش از اندازه مورد نیاز از شیلنگ ویبراتور ممکن است نتیجه عکس داشته باشد چون خروج آب زیاد از بتن و ضربات متوالی ناشی از شیلنگ ویبراتور باعث ایجاد شکاف و خلا در لایه های زیرین بتن و اسفنجی شدن بافت بتن می شود. اسفنجی شدن بافت بتن استحکام و ماندگاری آن را کاهش می دهد. پس برای داشتن نتیجه مطلوب نباید بیش از حد از شیلنگ ویبراتور استفاده کنیم. از طریق تغییر شکل بتن و افزایش نسبی تراکم آن و هم چنین تغییر صدا شیلنگ ویبراتور می توانید زمان مناسب برای استفاده از شیلنگ ویبره را اندازه گیری کنید.

سخن آخر  

یکی از وسایل کاربردی در صنعت ساختمان سازی شیلنگ ویبراتور است که از طریق تولید ارتعاشات متوالی و خارج کردن هوا و آب اضافی بتن باعث استحکام بخشیدن به سازه های بتنی می شود. استفاده از شیلنگ ویبراتور مناسب برای پروژه های مختلف  به عواملی مانند وسعت پروژه مورد نظر، نوع نیرو محرکه در دسترس به منظور راه اندازی موتور شیلنگ ویبراتور، فضای در دسترس به منظور کاربرد شیلنگ ویبراتور، کیفیت نسبی بتن مورد استفاده در سازه و… بستگی دارد. با توجه به این فاکتورها می توانید یکی از انواع شیلنگ ویبراتور مکانیکی، بنزینی یا دیزلی را به منظور استحکام بخشی به بتن ریخته شده به کار بگیرید. دقت داشته باشید هنگام کار با شیلنگ ویبراتور باید تمامی نکات ایمنی و فنی لازم را به طور جدی رعایت کنید تا هم متحمل خسارات مالی نشوید و هم کار تمام شده شما تمیز و مستحکم باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

سبد خرید