نصب بالابر ساختمانی

نصب بالابر ساختمانی
فهرست مطالب
3.8
(8)

طریقه نصب بالابر ساختمانی

بالابر ساختمانی در انواع مختلف تولید می‌شود و برای بالا بردن مصالح و حمل بار در پروژه‌های ساختمان‌سازی، کارخانه‌ها، معادن، اسکله‌ها، انبارها کاربرد دارد. بنابراین نصب صحیح و ایمن بالابر را باید با اهمیت ویژه‌ای در نظر گرفت و این کار را مطابق با اصول انجام داد.

با هرگونه سهل‌انگاری در این زمینه ممکن است اتفاقات ناگواری در کارگاه ساختمانی رخ دهد و خسارات جانی و مالی جبران‌ناپذیری به وجود بیاید. به نصابان توصیه می‌شود قبل از نصب دستگاه بالابر، راهنمای نصب آن را با دقت مطالعه کنند و عملیات نصب آن را به نحوی انجام دهند که ایمنی دستگاه هنگام حمل بار و همچنین ایمنی افراد در حال کار با آن حفظ شود.

برای نصب بالابر ساختمانی باید تمامی اجزا را به بالاترین طبقه و یا پشت بام انتقال بدهید و بعد پایه‌ها را با فاصله مناسب از هم قرار بدهید. در این مرحله ریل را به پایه‌ها اتصال بدهید و بعد از اطمینان پیدا کردن از استحکام ریل، جعبه بالابر را در ریل جا بزنید تا روی ریل به حرکت دربیاید ولی از داخل ریل درنیارید. بعد به کمک یک فرد متخصص و فنی کابل‌کشی می‌کنید تا کلید بالابر و الکتروموتور و دیگر اجزای برقی بالابر در حین حمل به مشکل برنخورند.

در انتها تمامی اجزا را چک کنید تا از ایمنی آن اطمینان حاصل کنید. اگر قصد دارید از بالابر برای مدت طولانی استفاده کنید پایه‌های آن را با جوش به زمین محکم کنید تا امکان سقوط و واژگونی بالابر به حداقل برسد. ضمنا در هنگام استفاده از بالابر به ظرفیت آن توجه کنید تا خطری شما و دیگر افراد را تهدید نکند.

توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که  نصب بالابر نیازمند به نیروی متخصص و با تجربه و هم چنین رعایت کردن تمامی اصول و استانداردها است. هر گونه کاستی در هر یک از این موارد می‌تواند هم به خود بالابر آسیب بزند و هم برای سلامتی افراد خطر آفرین باشد و شما را دچار دردسرهای جبران ناپذیر کند. مجموعه پارس موتور مجری فروش بالابر سه فاز و بالابر تک فاز در انواع مختلف می‌باشد. برای دریافت قیمت بالابر ساختمانی تک فاز و سه فاز با ما در ارتباط باشید.

طریقه نصب بالابر ساختمانی

نصب بالابر تک‌فاز

بالابر ساختمانی تک‌فاز با استفاده از برق شهری کار می‌کند و برای حمل حداکثر ۳۰۰ کیلو بار مناسب است. این نوع بالابر پرکاربردترین نوع بالابر در پروژه‌های ساخت‌وساز به‌حساب می‌آید.

نصب بالابر سه‌فاز

بالابر سه‌فاز برای حمل بارهایی با وزن بیش از ۳۰۰ کیلوگرم مناسب است و با استفاده از برق صنعتی یا برق سه‌فاز کار می‌کند. برخلاف بالابر تک‌فاز، بالابر سه‌فاز به گیربکس قوی‌تری نیاز دارد. معمولا از نوع بالابر سه‌فاز در ساخت سازه‌های بیشتر از پنج طبقه به کار گرفته می‌شود. نحوه و مراحل نصب بالابرهای سه‌فاز و تک‌فاز مشابه یکدیگر هستند و این دو نوع بالابر تنها در برق مصرفی با هم تفاوت دارند.

تجهیزات لازم برای نصب بالابر ساختمانی

یکی از مهم‌ترین تجهیزات مورد نیاز در ساختمان سازی بالابر های ساختمانی هستند. این بالابرها با اجزای متفاوتی کار می‌کنند تا وسایل و مصالح ساختمانی را از طبقه پایین به طبقات بالاتر ساختمان و بلعکس انتقال بدهند و کار جابه جایی بین طبقات با سهولت انجام گیرد. این وسیله یکی از مهم‌ترین وسایل مورد استفاده برای ساختمان سازی است.

نصب ایمن و اصولی بالابرها بسیار مهم است چون کوچک ترین اشتباه باعث به وجود آمدن خسارات مالی و به خطر افتادن جان کارگران و حتی افراد ساکن در ساختمان می‌شود. برای راه اندازی و نصب بالابر باید از وسایل با کیفیت و استاندارد استفاده کنید.

برای نصب اصولی بالابر لازم است با تمام قطعات آن آشنایی کافی داشته باشید. اجزای به کار رفته در بالابر آسانسور شامل موارد زیر هستند:

  • قرقره

این وسیله نقش مهم و اساسی در بالابر دارد زیرا برای جمع و باز کردن سیم بکسل از آن استفاده می‌شود. قرقره کار جابه‌جایی بارها را راحت و آسان نموده است. اگر قرقره بالابر قرقره مناسبی نباشد و هم چنین دارای ظرفیت استاندارد و خوبی نباشد، بنابراین تحمل وزن مصالح و کارگران را ندارد و باعث ایجاد حوادث جبران ناپذیری می‌شود.

  • کلید

کلید بالابر با برق کار می‌کند و با الکتروموتور در ارتباط است، الکتروموتور باعث هدایت و جابه جایی بالا بر بین طبقات می‌شود. کار کلید به این صورت است که دستور توقف و حرکت را به الکتروموتور می‌دهد و نیز باعث چرخش قرقره بالابر می‌شود.

  • ریل

ریل بالابر دارای طول تقریبا 3متر است. این وسیله باعث هدایت جعبه بالابر می‌شود و هم چنین از برخورد جعبه با ساختمان و دیگر اجزا جلوگیری می‌کند. انتخاب طول ریل و وزن مناسب ریل می‌تواند به شما در حمل بارها و کارگران تا حد قابل توجهی کمک کند، اگر توان حمل بار ریل بالابر شما بالا و در حد استاندارد باشد این کار به خوبی و بدون نقص انجام می‌گیرد.

  • پایه

این جز از بالابر ساختمانی نیز از اجزا مهم آن است. زیرا از آن برای قرارگیری بالابر روی سطح استفاده می‌شود تا بالابر بتواند مصالح ساختمانی و کارگران را برخلاف جاذبه زمین و در ارتفاعات قابل تنظیم توسط کاربر  و با وزن‌های متفاوت حمل کند.

اگر بالابر از پایه‌های مناسب و استاندارد برخوردار نباشد ویا پایه ها از استقامت بالا برخوردار نباشند ممکن است در حین جابه جایی پایه‌ها دچار آسیب، واژگونی و لغزش بشوند در واقع این اتفاق باعث سقوط بالابر و ایجاد خطر و حادثه می‌شود.

  • جعبه بالابر

جعبه بالابر فضایی است که بار و مصالح و کارگران در آن قرار می‌گیرند. این وسیله وظیفه حفاظت و نگهداری از اجزا را دارد. این جز باید از جنس و حجم مناسبی برخوردار باشد تا بتواند وظیفه خود را به خوبی انجام بدهد.

  • سیم بکسل

این قطعه از بالابر از جنس فولاد و بسیار قوی می‌باشد. طول و ضخامت سیم بکسل می تواند مشخص کند که شما تا چه ارتفاعی و چه وزنی می‌توانید بارها را حمل و جابه جا کنید. اگر سیم بکسل دارای ضخامت مناسب نباشد در حین کار پاره و باعث سقوط بار می‌شود.

  • الکتروموتور

در بالابر، ظرفیت الکتروموتور یک نکته بسیار مهم است که باید به ‌آن دقت کرد. الکتروموتور باید بسیار باکیفیت باشد و برای بارهای زیر 350کیلوگرم از موتورهای تک فاز و برای بارهایی با وزن بیشتر از الکتروموتور سه فاز استفاده شود تا حمل ایمنی را برای شما داشته باشد.

مراحل نصب بالابر ساختمانی

طریقه نصب بالابر ساختمانی در عملیات ساخت‌وساز تمامی ساختمان‌های بلند، نصب و استفاده از دستگاه بالابر کاملا ضروری است. در هنگام نصب بالابر ساختمانی افراد باید مراحل متعددی را پشت سر بگذارند. برای انجام این مراحل در نصب و راه‌اندازی دستگاه بالابر باید دقت کافی به خرج داد. مراحل نصب بالابر ساختمانی شامل موارد زیر می‌شود:

انتقال بخش‌های بالابر به محل نصب

قسمت‌های مختلفی دستگاه بالابر را به وجود می‌آورند. قسمت‌های تشکیل‌دهنده بالابر را ریل، بازویی، پایه بالابر، کالسکه بالابر، کرپی پایه، پیچ و مهره مونتاژ بالابر و اسکازین ۱۴۰ برای گیربکس تشکیل می‌دهند.

اولین مرحله در نصب بالابر این است که تمام قسمت‌های این دستگاه به‌صورت کامل به محل نصب آن انتقال یابد. درصورتی‌که هر یک از قسمت‌های دستگاه بالابر به محل نصب منتقل نشود، امکان نصب آن وجود نخواهد داشت.

نصب پایه‌های بالابر ساختمانی

تعبیه پایه‌های بالابر در مرحله دوم نصب بالابر ساختمانی باید انجام شود. برای نصب بالابر ابتدا باید پایه‌های آن، به‌صورت وارونه و با فاصله کافی از یکدیگر قرار بگیرند. درواقع فاصله مناسب برای پایه‌های بالابر، به‌اندازه طول ریل بالابر است که تقریبا سه متر خواهد بود.

نحوه نصب بالابر ساختمانی

نصب بازویی‌های بالابر ساختمانی

پس از نصب پایه‌های بالابر نوبت به نصب بازویی آن می‌رسد. برای انجام این کار باید بازویی را با دو عدد پیچ و مهره چهار تا 10 سانتی‌متری به پایه بزرگ بالابر وصل کرد.

نصب ریل بالابر ساختمانی

در مرحله چهارم نوبت به نصب ریل به پایه‌های بالابر می‌رسد. برای نصب ریل‌ها به پایه باید بالابر را وارونه قرار داد. نکته قابل توجه در نصب این ریل‌ها این است که انتهای سربسته آن به سمت جلوی ساختمان و انتهای باز ریل به سمت داخل ساختمان قرار بگیرد.

پس از جا انداختن ریل در داخل پایه‌ها با استفاده از هشت عدد کرپی پایه و شانزده عدد مهره مخصوص، این ریل به پایه بالابر ساختمانی وصل خواهد شد.

جابه‌جایی بالابر ساختمانی

پس از مونتاژ ریل و بازویی به پایه بالابر و بستن پیچ‌ها و محکم کردن آن‌ها، اکنون می‌توانید بالابر را بچرخانید و به‌حالت عادی بازگردانید و به محل استفاده آن انتقال دهید. به‌دلیل سنگینی و وزن زیاد بالابر بهتر است چند نفر عمل جابه‌جایی و چرخاندن آن را انجام دهند.

جوش دادن پایه‌های بالابر ساختمانی

پس از قرار دادن بالابر در حالت عادی و در محل موردنظر باید پایه‌های دستگاه مهار شوند تا خطر سقوط آن به‌طور کامل از بین برود. برای مهارکردن پایه‌های بالابر می‌توانید آن‌ها را سنگین کنید.

البته در مواردی که قرار است به‌صورت دائمی و طولانی از بالابر ساختمانی استفاده شود، افراد می‌توانند پایه‌های آن را به زمین جوش دهند. همچنین این امکان وجود دارد که قسمتی از زمین را با استفاده از کاتر آسفالت ‌بر برش دهند تا پایه‌ها در زمین ثابت شوند.

نصب بالابر ساختمانی

تنظیم جعبه بالابر ساختمانی

در مرحله آخر نصب بالابر، جعبه یا کالسکه آن را نصب می‌کنند. درواقع کالسکه بالابر باید به‌صورت کشویی بر روی ریل جا بیافتد تا به‌راحتی بر روی ریل حرکت کند و به هیچ‌وجه از روی آن خارج نشود. به‌منظور از بین بردن خطر خارج شدن کالسکه از روی ریل افراد می‌توانند انتهای آن را توسط یک خاموت یا میلگرد ببندند.

انتخاب کابل برق برای نصب بالابر ساختمانی

پس از انجام تمام مراحل نصب بالابر، ضروری خواهد بود که کابل برق مناسبی برای آن به کار ببرند. درصورت انتخاب کابل برق نامناسب برای راه‌اندازی بالابر ساختمانی احتمال دارد مشکلات متعدی در حمل بار ایجاد شود.  درواقع با انتخاب نادرست کابل برق امکان افت جریان برق وجود خواهد داشت که در این صورت آسیب جدی به موتور بالابر یا خازن‌های موتور وارد می‌کند و در نهایت سوختن دینام بالابر را به همراه می‌آورد. نکات کلیدی و مهم زیر را برای انتخاب کابل برق مناسب می‌توان در نظر گرفت:

  • درصورتی که بالابر از کنتور یا پریز برق، تقریبا 15 متر یا کمتر فاصله دارد، بهتر است از کابل 2 در 2.5 استفاده شود.
  • اگر فاصله بالابر از کنتور یا پریز برق، بین 15 تا 35 متر باشد، توصیه این است که کابل 2 در 4 را به‌کار ببرند.
  • چنانچه که بالابر از کنتور یا پریز برق در فاصله‌ای بیشتر از 35 متر قرار دارد باید کابل 2 در 6 را برای این کار انتخاب کرد.

نکات بسیار مهم در نصب بالابر ساختمانی

اگرچه بالابر ساختمانی یکی از خطرناک‌ترین ماشین‌آلات در پروژه‌های ساختمان‌سازی شناخته می‌شود. اما با رعایت نکات ایمنی می‌توان مانع از رخ دادن حوادث ناگوار شد. رعایت نکات زیر نه‌تنها از رخ دادن حوادث ناگوار جلوگیری می‌کند، بلکه از آسیب رسیدن به بالابر ساختمانی نیز ممانعت خواهد کرد.

  • یکی از نکات مهم در زمان راه‌اندازی و نصب بالابر توجه به سیم بکسل و قرقره است، زیرا باید سیم بکسل با کیفیت مناسبی را برای این امر در نظر گرفت تا بتواند وزن مصالح را تحمل کند. قرقره نیز باید قابلیت باز کردن و جمع کردن سیم بکسل را داشته باشد.
  • نصب بالابر هیدرولیک نسبت به نصب بالابر عادی قدری پیچیده‌تر خواهد بود، بنابراین نصب آن را باید به‌دست افراد با تجربه و ماهر سپرد.
  • برای جلوگیری از کنده شدن و سقوط بالابر، پایه‌های آن را با استفاده از وزنه سنگین کنید.
  • بالابر ساختمانی فقط باید برای حمل مصالح و تجهیزات ساختمان‌سازی همچون ماله پروانه‌ای مورد استفاده قرار بگیرد و به‌هیچ‌وجه نباید از آن برای بالابردن افراد کمک گرفت.
  • بهتر است در شرایط بد آب‌وهوایی و طوفان‌های شدید از فکر استفاده از بالابر منصرف شوید، زیرا ممکن است تعادل دستگاه به‌هم بخورد و سقوط کند.
  • برای حمل بار با استفاده از بالابر باید به ظرفیت آن بار توجه کرد، زیرا این احتمال وجود دارد که حمل بارهای بیش‌ازحد، خطرات جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد.

جمع‌بندی

بالابر ساختمانی یکی از مهم‌ترین تجهیزات موردنیاز در ساختمان‌سازی است که در انواع مختلف تولید می‌شود. بالابرها از اجزاء متفاوتی ساخته شده‌اند تا وسایل و مصالح را از طبقه پایین به طبقات بالاتر و بالعکس حمل کنند. نصب و راه‌اندازی بالابر را باید با رعایت نکات ایمنی و استانداردها انجام داد، زیرا کوچک‌ترین سهل‌انگاری در نصب آن خسارات جانی و مالی جبران‌ناپذیری را به ‌همراه خواهد داشت.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد آرا: 8

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

سبد خرید