کاتر آسفالت بر بنزینی و دیزلی چه تفاوتی باهم دارند

کاتر بتن بر
فهرست مطالب
1
(7)

کاتر آسفالت بر بنزینی و دیزلی چه تفاوتی باهم دارند؟ از دستگاه کاتر آسفالت بر در مواردی که نیاز به برش سطوح سخت بتن یا آسفالت است، استفاده می شود. دستگاه کاتر آسفالت بر از یک دیسک گردان که قابلیت برش هر سطحی از آسفالت و بتن را دارا است و موتورهای قدرتمند با سرعت بالا تشکیل شده است که این موتورها وظیفه به حرکت درآوردن و چرخش دیسک تیز کاتر را به عهده دارند.

در واقع در تحلیل نوع دستگاه و مرغوبیت کاتر آسفالت بر نوع موتور و میزان قدرتی که ایجاد قادر است ایجاد کند بسیار تعیین کننده است چرا که موتور دستگاه در میزان سرعت و قدرت و همچنین کارکرد دستگاه بسیار موثر است. به همین جهت در تعیین نوع دستگاه کاتر آسفالت بر، دو نوع موتور که بنزینی و دیزلی نام دارد، نقش مهمی ایفا می کند.

در این بین موتورهای برقی نیز برای کاتر آسفالت بر وجود دارد که تقریبا منسوخ شده به حساب می آیند و چندان توصیه نمی شوند، چرا که قدرت لازم در موتورهای برقی برای برش آسفالت و بتن ایجاد نشده و معمولا نمونه های تولید شده از دستگاه کاتر آسفالت بر همراه با موتورهای احتراق داخلی طراحی می شوند.

متداول ترین نوع موتور در دستگاه های کاتر آسفالت بر، موتور بنزینی می باشد اما در مشخصه های فنی کاتر آسفالت بر دیزلی مواردی را مشاهده می کنیم که تجهیزات لازم برای برخی برش های خاص را دارا می باشد.

تحلیل موتور های بنزینی و دیزلی در دستگاه برش آسفالت و بتن

به طور کلی موتورهای بنزینی و دیزلی در کاتر آسفالت بر برای ایجاد قدرت لازم در جهت عمل برش سطوح سختی همچون آسفالت و بتن، تعبیه شده اند و از همین رو دارای قدرت بسیار بالایی هستند.

در این دستگاه ها برای ایجاد برش های عمیق تر روی سطوح سختی مانند بتن، به تیغه های پهن تری که به صورت جداگانه روی دستگاه نصب می شود احتیاج داریم از طرفی نیز هرچه تیغه پهن تر شود، نیاز دستگاه به افزایش قدرت موتور برای عمل گردش بالاتر می رود بنابراین برای ایجاد برش های عمیق تر روی سطوح سفت تر به مراتب احتیاج به موتورهای قدرتمند تری نیز پیدا می کنیم.

دستگاه های برش آسفالت بنزینی دارای قدرت معمولی تری هستند که برای برش های سطحی استفاده می شوند و به مراتب توانمندی های کمتری را دارا می باشند برای افزایش قدرت لازم در برش های عمیق تر باید ظرفیت و قدرت موتور دستگاه کاتر آسفالت بر را نیز افزایش دهیم و در نهایت برای حل این مشکل به ساخت دستگاه کاتر آسفالت بر دیزلی برمی خوریم بنابراین در این قسمت اولین و بارزترین تفاوت فاحش در موتورهای دیزلی و بنزینی کاتر آسفالت بر را مشاهده می کنیم.

تفاوت شاسی در انواع کاتر آسفالت بر

تفاوت شاسی در انواع کاتر آسفالت بر-وبسایت پارس موتور

تفاوت شاسی در انواع کاتر آسفالت بر-وبسایت پارس موتور

در طراحی دستگاه های کاتر آسفالت بر، هدف اصلی و نهایی ایجاد تیغه های قدرتمندی است که بتوانند توسط موتورهای دیزلی و یا بنزینی عمل برش در آسفالت یا بتن را انجام دهند.

بنابراین این تیغه ها باید به صورتی مهندسی شوند که انرژی و قدرت لازم را از طریق موتور و سیستم احتراق دستگاه به سطح سختی که قصد برش آن را داریم منتقل کرده و عمل برش را نهایی کند از این رو قسمت شاسی دستگاه با داشتن ساختاری فلزی در کنار تیغه های دیسکی شکل قرار می گیرد و از این طریق قدرت دستگاه را افزایش داده و عمل چرخش را سرعت می بخشد.

در صورتی که قدرت بیشتر و سرعت بالاتری در انجام عملیات برش درخواست شود، لازم است تا ابعاد و استحکام شاسی را افزایش دهیم.

دومین وجه تفاوت بارز در کاتر آسفال بر بنزینی و دیزلی همین نوع و متریال استفاده شده در شاسی آن هاست به طوری که شاسی کاتر بتن بر دیزلی بسیار بزرگتر و با ورقه های ضخیم تری نسبت به شاسی کاتر آسفالت بر بنزینی تعبیه شده است.

نوع سوخت در طراحی انواع کاتر آسفالت بر

تفاوت شاسی در انواع کاتر آسفالت بر-وبسایت پارس موتور

هر چند هر دونوع کاتر بنزینی و دیزلی دارای موتور احتراق داخلی هستند و از طریق سوخت های فسیلی به تامین انرژی می پردازند اما نوع سوخت هرکدام متفاوت بوده و در نوع دیزلی، از سوخت گازوئیل استفاده می شود که نسبت به سوخت بنزینی استفاده شده در کاتر بنزینی بسیار قیمت پایین تری داشته و در عین حال قابلیت اشتعال بالاتری نیز داردد علاوه بر این ها نگهداری از سوخت گازوئیل بسیار آسان تر از سوخت بنزینی می باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 7

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

سبد خرید