کاربرد و اهمیت میکسر بتن یا بتونیر در ساختمان سازی

میکسر بتن
فهرست مطالب
0
(0)

یکی از مواد اولیه مهم در پروژه های ساخت و ساز، بتن است؛ اهمیت میکسر بتن یا بتونیر در ساختمان سازی تا حدی است که اگر فرآیند بتن ریزی به خوبی انجام شود، استحکام سازه مورد نظر تا حد زیادی تضمین می شود. بتن از چند ماده مختلف تشکیل شده است و برای به دست آوردن یک بتن مرغوب و با کیفیت، باید این مواد به خوبی با یکدیگر مخلوط شوند.

میکسر بتن یا بتونیر، دستگاهی است که مواد تشکیل‌دهنده بتن را به خوبی با یکدیگر مخلوط کرده و در نهایت یک مخلوط یکنواخت و یک دست تهیه می کند. کیفیت بتن مورد استفاده در ساختمان سازی، به نحوه اختلاط مواد تشکیل دهنده آن بستگی دارد؛ همین موضوع اهمیت میکسر بتن یا بتونیر را مشخص می کند. در ادامه قصد داریم در مورد کاربرد و اهمیت میکسر بتن یا بتونیر در ساختمان سازی صحبت کنیم.

کاربرد و اهمیت میکسر بتن یا بتونیر در ساختمان سازی-وبسایت پارس موتور

اهمیت میکسر بتن یا بتونیر

بتن مخلوطی از مواد مختلفی مانند ماسه، شن، سیمان، آب و مواد افزودنی است و برای تامین استحکام سازه ها و ساختمان ها اهمیت بسیار زیادی دارد. مواد تشکیل دهنده بتن باید به خوبی با یکدیگر مخلوط شوند؛ در گذشته این کار به صورت دستی انجام میشد که طبیعتا زمان و انرژی زیادی نیاز داشت. اما امروزه با استفاده از دستگاهی تحت عنوان میکسر بتن یا بتونیر، اختلاط مواد تشکیل دهنده بتن راحت تر شده است و مخلوط مورد نظر نیز کیفیت بسیار خوبی خواهد داشت. به علاوه بعد از آماده کردن مخلوط بتن، در صورتی که مواد دائما مخلوط نشوند و متوقف شوند، بتن مورد نظر شروع به سفت شدن می کند؛ خوشبختانه میکسر بتن یا بتونیر، در حال چرخش مداوم است و به این ترتیب جلوی سفت شدن بتن را می گیرد.

اهمیت میکسر بتن یا بتونیر-وبسایت پارس موتور

انواع میکسر بتن یا بتونیر

دستگاه های میکسر بتن یا بتونیر را می توانیم به دو دسته کلی تقسیم بندی کنیم. این تقسیم بندی بر اساس کاربردهای مختلف دستگاه میکسر بتن است و عبارت است از:

  • میکسر پیوسته یا Continuous Mixer: همان طور که از نام این دستگاه مشخص است، میکسر پیوسته دائما و تا زمانی که کار ساخت و ساز ادامه داشته باشد، به فعالیت خود ادامه می دهد. این دستگاه از سه قسمت تشکیل شده است. یک قسمت آن واحد تغذیه است که مواد مورد نیاز برای تهیه بتن، مرتبا به این قسمت وارد می شوند. بخش دیگر دستگاه، واحد میکسر است که در نهایت مواد مخلوط شده را به قسمت سوم دستگاه یعنی بخش تخلیه تحویل می دهد تا مواد بتن را در سطح دستگاه پخش کند.
  • میکسر دسته‌ای یا Batch Mixer: این دسته از دستگاه های میکسر بتن، بر اساس نیاز و زمان مخلوط بتن را تهیه می کنند. فرآیند تهیه بتن با این دستگاه به صورت پیوسته نیست و بعد از اتمام مخلوط، نیاز به آماده‌سازی مخلوط جدید خواهد بود. این نوع از میکسرهای بتونی مخصوص پروژه های کوچک تا متوسط هستند و برای پروژه های بزرگتر، بهتر است از میکسر پیوسته استفاده شود.

مزیت های استفاده کردن از میکسر بتن یا بتونیر

از گذشته تا کنون صنایع مختلف از جمله صنعت ساخت و ساز، تغییرات زیادی داشته اند و همواره لوازم و دستگاه های جدید برای افزایش بازدهی کار به بازار معرفی شده اند. این دستگاه ها مزایای زیادی دارند؛ از جمله مزیت های دستگاه میکسر بتن یا بتونیر، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کیفیت بهتر: در تهیه بتن کیفیت بتن تهیه شده اهمیت زیادی دارد؛ زیرا در صورتی که مواد تشکیل دهنده بتن بیش از حد مخلوط شوند یا اختلاط کافی برای آنها صورت نگیرد، کیفیت بتن مورد نظر به شدت افت خواهد کرد. دستگاه میکسر بتن، مواد تشکیل دهنده بتن را به اندازه کافی و مناسب با یکدیگر میکس می کند.
  • صرفه‌ جویی در زمان و نیروی کار: طبیعتا فرآیند مخلوط کردن بتن به صورت دستی، فرآیندی سخت و زمان بر است و برای مخلوط کردن دستی نیاز به نیروی کار بیشتری خواهید داشت تا به تناوب مخلوط بتن را به صورت دستی میکس کنند. در نظر داشته باشید که این موضوع از نظر اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.

مزیت های استفاده کردن از میکسر بتن یا بتونیر-وبسایت پارس موتور

نتیجه گیری

بتن از جمله مهم ترین مواد مورد استفاده در ساختمان سازی است و کیفیت بتن تهیه شده، تاثیر مستقیمی روی استحکام سازه مورد نظر خواهد داشت. بتن از مواد مختلفی مانند ماسه، سیمان، شن، آب و… تشکیل شده است و این مواد باید حتما به خوبی و به صورت یکنواخت مخلوط شوند. برای اختلاط مواد تشکیل دهنده بتن، بهتر است از میکسر بتن یا بتونیر استفاده شود؛ در این مقاله انواع میکسر بتن یا بتونیر را معرفی کردیم و به بررسی اهمیت و کاربرد این دستگاه در پروژه های ساختمان سازی پرداختیم.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

سبد خرید