آرملات یا بتن سخت ملاتی چیست؟ بررسی مهمترین کاربرد و نحوه ی اجرای آن

آرملات یا بتن سخت ملاتی چیست؟ بررسی مهمترین کاربرد و نحوه ی اجرای آن
فهرست مطالب
0
(0)

کفپوش‌های آرملات یا بتن سخت ملاتی گونه‌ای از انواع کفپوش‌های جدید هستند که مشکلات مربوط به مصالح قدیمی را از بین برده‌اند و به‌دلیل مقاومت و کیفیت بالا توانسته‌اند جایگاه ویژه‌ای در صنعت پیدا کنند. این مصالح از مقاومت و سختی بالایی برخوردارند و در ضخامت‌های 1 یا 2 میلی‌متری برروی بتن‌های قدیمی یا جدید اجرا می‌شوند.

بتن سخت ملاتی نوعی از بتن است که با افزودن مواد خاصی مانند ملات به ترکیب بتن سخت‌تر و با خصوصیات مکانیکی بهتری تولید می‌شود. این نوع بتن عمدتاً در پروژه‌هایی که نیاز به استحکام بیشتری دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. بتن سخت ملاتی معمولاً در سازه‌هایی که به مقاومت بالا در برابر فشار و خمش نیاز دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد مانند ساختمان‌های بلند، پل‌ها، و سازه‌های بتنی با اندازه و وزن بالا.

تولیدکننده‌های بتن این محصولات را توسط بتونیر و تجهیزات استاندارد می‌سازند؛ اما متأسفانه این مصالح مقاومت چندانی در برابر آسیب‌های محیطی مثل ساییدگی ندارند، به‌همین‌دلیل تولیدکننده‌ها تصمیم به تولید محصولی جدید به نام آرملات گرفتند تا جایگزین مصالح قدیمی شود.

کفپوش‌های قدیمی در معرض تردد‌های زیاد دچار ساییدگی‌شده و با شکستگی‌های مکرر دردسر‌های مختلفی را برای صنعتگران به‌وجود می‌آوردند. در واقع لایه بالایی این مصالح بعد‌از‌مدتی دچار آسیب‌دیدگی‌های فراوان می‌شد؛ اما خوشبختانه هم‌اکنون آرملات‌ها توانسته‌اند این مشکل را به‌صورت ریشه‌ای برطرف کنند.

کفپوش‌های آرملات چیست؟

کفپوش‌های آرملات نوعی از کفپوش‌های سخت هستند که از مخلوطی از ملات و مواد رنگی یا دیگر مواد افزودنی ساخته می‌شوند. این نوع کفپوش‌ها از استحکام و مقاومت بالایی برخوردارند و معمولاً در محیط‌هایی که نیاز به کفپوشی با استحکام بالا و مقاومت در برابر سایش دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. کفپوش‌های آرملات به دلیل استحکام و مقاومت بالای خود، در محیط‌های صنعتی، تجاری، اداری و حتی در منازل استفاده می‌شوند.

بتن سخت ملاتی یا آرملات چیست؟

آرملات‌ها به‌عنوان کفپوش‌هایی کاملاً مقاوم توانسته عنوان محبوبترین و بهترین مصالح بازار را از آن خود کنند. همانطور که در ساخت و انتقال بتن به محل پروژه از باکت بتن ریزی استفاده می‌شود، این محصولات را نیز به‌شیوه‌هایی خاص تولید و محل پروژه انتقال می‌دهند. با روی کار آمدن این مصالح حتی در صورت شرایط انتقال سخت، صنعتگران تصمیم گرفتند که از آنها به جای مصالح منسوخ‌شده مثل موزاییک یا سنگ استفاده کنند.

شما می‌توانید با آرملات‌ها برای محیط‌های پرتردد مثل انبارها، محیط‌های صنعتی، کارخانه‌ها و … سطحی بسیار مستحکم و مقاوم به‌وجود‌آورید. در این مکان‌ها حتی اگر ماشین‌های سنگین مثل لیفتراک نیز تردد داشته باشند، هیچ مشکلی برای کفپوش به‌وجود نمی‌آید، چون بتن سخت ملاتی از ترکیبات مواد افزودنی بسیار مقاومی تولید‌شده است.

هم‌اکنون این مصالح توانسته‌اند جایگاه ویژه‌ای در صنعت کف‌سازی در سرتاسر دنیا پیدا کنند؛ چون حتی نحوه نگهداری و مراقبت از آنها نسبت به موزاییک، سنگ و مصالح مشابه بسیار راحت‌تر است. ازآنجاکه فرآیند تمیزکاری آرملات‌ها نیز به‌سادگی انجام می‌شود، جزء بهداشتی‌ترین مصالح در دنیا شناخته می‌شوند.

کاربردهای آرملات چیست؟

مهمترین کاربرد‌های آرملات‌ها عبارت هستند از:

  • فرودگاه
  • بنادر و جایگاه سوخت
  • باغ و ویلا
  • رمپ محوطه
  • سوله صنعتی
  • دانشگاه و مراکز آموزشی
  • نیروگاه
  • پالایشگاه و صنایع پتروشیمی
  • صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی
  • ایستگاه‌های مترو و راه‌آهن
  • مرمت کف‌های قدیمی آسیب‌دیده

نحوه اجرای آرملات یا بتن سخت ملاتی

قبل از اجرای آرملات توصیه می‌کنیم که حتماً از میزان مقاومت مصالح قدیمی مطلع شوید. در بسیاری از مواقع با استفاده شیلنگ ویبراتور و ابزار‌های مشابه می‌توانید مقاومت آنها را بالا ببرید.

کف‌سازی با آرملات، کاری سخت و حرفه‌ای است و فقط نیرو‌های کاربلد امکان پیاده‌سازی آن را به‌صورت بی‌عیب‌و‌نقص دارند. در مرحله اول تولیدکننده‌ها این محصولات را با سنگدانه‌های معدنی به‌اندازه 0.5 تا 1 میلی‌متر، سیمان‌های عیار بالا و موادافزودنی مناسب مثل پودر‌های سخت‌کننده و روان‌کننده‌ها می‌سازند و به دست صنعتگران می‌رسانند.

صنعتگران بعد از دریافت این مصالح برروی کفپوش‌های قدیمی یک لایه آرملات میریزند و فرآیند بتن‌ریزی را به‌سبک ملاتی انجام می‌دهند. با انجام این کار کفپوش می‌تواند به‌خوبی در برابر هرگونه ضربه و فشار یا آسیب‌های مشابه مقاومت خود را حفظ کند و حتی در صورت عبور‌و‌مرور اجسام غول پیکر و ماشین‌آلات سنگین دچار مشکل نشود.

در‌صورتی‌که باید این مواد را برروی بتن‌های قدیمی بریزید، ابتدا 7 یا 8 سانت بتن تازه را برروی سطح کار اجرا کرده و بعد از گذشت 12 ساعت لایه آرملات را بیفزایید. با انجام همین راهکار ساده مقاومت پروژه حتی در صورت وجود مصالح قدیمی حفظ خواهد شد.

نحوه مصرف آرملات یا بتن سخت ملاتی

برای پوشش هر یک متر مربع از پروژه با ضخامت 1 سانتی‌متر نیاز به 20 تا 22 کیلوگرم از این مواد دارد. البته کارشناس‌ها باید به‌صورت کامل محیط را بررسی کنند تا مقدار دقیق‌تر و کافی‌تر را بگویند. برای استفاده از این مواد کافیست تا هر پاکت 30 کیلوگرمی از آنها مقدار 3.8 لیتر آب بیفزایید. برای اختلاط مواد نیز توصیه می‌کنیم که حتماً از همزمن‌های برقی استفاده کنید.

به ظرف مواد نیز توجه داشته باشید، چون باید کاملاً با سرعت کار و حجم اختلاط هماهنگ باشد. شما باید در ابتدا همزن برقی را داخل ظرف فعال کرده و به‌مرور پودر را بیفزایید تا مواد بافت مناسبی پیدا کنند. بعد از انجام این کار و به‌دست‌آوردن مصالحی یکنواخت، آنها را در سطح پروژه ریخته و با استفاده از عملیات ماله و شمشه‌کشی سطح کار را صاف کنید. در صورت داشتن بودجه کافی اقدام به تهیه ماله پروانه‌ای کرده و این مراحل را با استفاده از ماله پروانه‌ای پشت سر بگذارید.

شما باید بعد‌از‌اینکه ملات اولیه گیرش مناسب پیدا کرد، عملیات آب پاشی و کیورینگ مقاطع را انجام داده و به‌مدت 36 ساعت همچنان به این کارتان ادامه دهید. ایجاد درز‌های انبساط نیز بسیار مهم است، بنابراین بعد از گذشت بازه زمانی ذکر‌شده به‌واسطه برش‌زدن کف درز‌های انبساط را نیز ایجاد کنید. برای اینکه سطح کار صیقلی شود نیز از فرآیند ساب کمک بگیرید.

برای مصرف آرملات یا بتن سخت ملاتی، مراحل زیر را می‌توان دنبال کرد:

۱. آماده‌سازی سطح: قبل از مصرف بتن سخت ملاتی، سطح مورد استفاده باید به‌طور کامل تمیز شود و از هرگونه گرد و غبار، روغن، چربی و مواد دیگر پاک شود.

۲. ترکیب مواد: مواد مورد نیاز برای تهیه بتن سخت ملاتی شامل آب، سیمان، ملات و هر مواد افزودنی دیگری که برای تقویت و بهبود خواص مکانیکی مورد نیاز است، با دقت مخلوط می‌شوند.

۳. تراکم و فرم‌دهی: بتن سخت ملاتی به محل مورد نظر ریخته شده و با استفاده از ابزارهای مناسب مانند تکه‌کن، فرم‌دهی می‌شود و به‌طور مساوی و یکنواخت در سطح پخش می‌شود.

۴. تراکم و تسطیح: پس از ریختن بتن، با استفاده از ابزارهای مناسب مانند چکمه تسطیح، سطح بتن تسطیح شده و تراکم داده می‌شود.

۵. خشک شدن و تقویت: بعد از مصرف، بتن سخت ملاتی به مدت زمان مشخصی باید بگذرد تا به طور کامل خشک شود و تقویت کامل را تجربه کند.

۶. استفاده نهایی: پس از خشک شدن و تقویت بتن، آماده برای استفاده نهایی در پروژه مورد نظر می‌شود.

مزیت های آرملات یا بتن سخت ملاتی چیست؟

آرملات‌ها و بتن‌های سخت مزیت‌های قابل‌توجه‌ای نسبت به مصالح دیگر دارند که از جمله مهمترین آن عبارت هستند از:

  • مقاومت بسیار بالا در برابر مواد شیمیایی مختلف مثل بنزین یا نفت
  • مقاومت بسیار بالا در برابر فشار‌های بسیار زیاد
  • مقاومت بالا در برابر انواع مواد مایع مثل آب
  • عدم گردوغبارگرفتن سطح مصالح
  • قیمت مقرون‌به‌صرفه نسبت به انواع روش‌های دیگر کف‌سازی
  • حفظ استحکام در برابر اشعه‌های ماوراء بنفش
  • غیرقابل نفوذ
  • ایجاد سطحی کاملاً صاف و صیقلی در پروژه
  • امکان استفاده روی بتن های تازه یا قدیمی

قیمت آرملات چقدر است؟

در تعیین قیمت آرملات یا بتن سخت ملاتی عوامل مختلفی تأثیرگذارند که از جمله آنها می‌توان به‌نوع کف‌سازی اشاره کرد. همچنین نوع موادی که در ساخت آرملات به کار برده‌شده به‌همراه کیفیتشان می‌توانند تعیین‌کننده قیمت باشند. برند‌های مختلفی نیز در سراسر دنیا اقدام به تولید این محصول می‌کنند که ارزش و اعتبار برخی نزد مردم نسبت به مابقی بیشتر است، بنابراین همان برند محصولات خود را شاید با قیمت بیشتری در بازار به فروش برساند.

نوع فروشگاهی که قصد تهیه محصول را از آن دارید، در تعیین قیمت محصول تأثیر می‌گذارد. مثلاً برخی فروشگاه‌ها واسطه چندم در رسیدن محصول از تولیدی به دست فروشنده هستند، بنابراین سود زیادی را روی محصول می‌آورند. شما باید مستقیماً از تولیدکننده‌ها یا واسطه‌های مناسب محصول را خریداری کنید تا هزینه‌ای مناسب بابت خرید محصول بپردازید.

آرملات، بتن سخت ملاتی کاربردی در صنعت کف سازی

آرملات بتن سخت ملاتی بسیار کاربردی و مناسب برای کف‌سازی محوطه‌های مختلف است. در‌صورتی‌که از این مصالح به‌عنوان کفپوش استفاده کنید مطمئن هستید که هیچگونه عامل آسیب‌زایی نمی‌تواند استحکام آنها را از بین ببرد. شما می‌توانید آرملات‌ها را از مراکز فروش معتبر تهیه کرده و با توجه به استاندارد‌های خاص آنها را در پروژه پیاده‌سازی کنید. برای اجرای بتن سخت ملاتی نیز توصیه می‌کنیم که حتماً از کارشناس‌های حرفه‌ای کمک بگیرید تا مراحل پیاده‌سازی پروژه با دقت بسیار بالایی انجام شود. 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

سبد خرید