تفاوت آسفالت سرد و گرم در چیست؟ کدام مناسب تر است؟

تفاوت های آسفالت سرد و گرم
فهرست مطالب
0
(0)

از گذشته تا‌به‌امروز به‌منظور گسترش صنعت راه‌سازی برای ساخت جاده‌ها از آسفالت استفاده می‌کنند. این ماده به‌عنوان ترکیبی از شن، ماسه و قیر می‌تواند تمام چاله‌ها و ناهمواری‌های سطح زمین را بپوشاند و با افزایش ایمنی جاده‌ها، راحتی و آسایش را نیز حین رانندگی به‌ارمغان بیاورد. آسفالت‌ها در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به آسفالت سرد و گرم اشاره کرد. این دو با یکدیگر متفاوت هستند و باید بر اساس نوع پروژه یکی از آنها را انتخاب کنید.

با آگاهی از تفاوت آسفالت سرد و گرم و تهیه ابزار‌های کاربردی مثل کاتر آسفالت بر و … بهترین نوع آسفالت را برای پروژه‌های مختلف خود انتخاب کنید. آگاهی از تفاوت‌های این 2 مصالح جلوی صرف هزینه، زمان و انرژی اضافه را می‌گیرد و در سریعترین زمان شما را به نتیجه دلخواه می‌رساند.

آسفالت سرد و گرم در زمینه‌های مختلفی از جمله مواد اولیه، کاربرد و … با یکدیگر متفاوت هستند. هر چند در تهیه آنها معمولاً از ابزار‌هایی مثل تیغه کاتر آسفالت بر استفاده می‌کنند، اما نتیجه نهایی تولید این محصولات با یکدیگر فرق می‌کند؛ بنابراین از قبل باید درباره آنها اطلاعات کافی داشته باشید.

آسفالت چیست؟

برای آشنایی با آسفالت‌های سرد و گرم ابتدا باید با مفهوم اصلی آسفالت آشنا شوید که به‌عنوان ماده‌ای چسبنده روی سطح موردنظر قرار می‌گیرد و آنجا را کاملاً صاف و صیقلی می‌کند. این ماده کاربرد‌های مختلفی دارد و در پروژه‌های متنوعی از جمله جاده‌ها، فرودگاه‌ها، پشت بام‌ها و … به‌کار می‌آید. از جمله مزیت‌های این مصالح نیز می‌توان به ضدرطوبت‌بودن و … اشاره کرد که باعث می‌شود تا مدت‌ها ماندگاری داشته باشد.

برای کسب اطلاعت بیشتر میتوانید مقاله آسفالت چگونه درست می شود؟ را مطالعه کنید.

آسفالت سرد چیست؟

Cold Mix یا آسفالت سرد از ترکیب سنگدانه و مصالحی مانند آن با امولسیون قیر یا قیر‌های محلول تولید می‌شود و امکان حمل آن را به مسیر‌های طولانی دارید. این مصالح دارای رطوبت خاصی است که دوام و ماندگار مصالح را حفظ می‌کند. البته بعد‌از‌اینکه این ماده توسط مجری‌ها در سطح زمین پخش شد، به‌واسطه گرما رطوبت آن از بین می‌رود و کاملاً خشک خواهد شد. صنعتگران از این مصالح معمولاً برای قشر‌های روی و آستر استفاده می‌کنند و آن را به‌عنوان لایه روسازی به کار می‌برند.

به‌دلیل مقاومت نسبتاً کم این محصول معمولاً از آن برای مسیر‌های کم تردد و بدون‌ترافیک استفاده می‌شود. شما می‌توانید از این آسفالت‌ها در کف زمین‌های ورزشی، روسازی جاده‌ها، لکه‌گیری و … استفاده کرده و از مزیت‌های فوق‌العاده آن بهره‌مند شوید.

آسفالت‌های سرد در نوع امولسیونی یا کارخانه‌ای و مخلوط تولید می‌شوند که این مصالح از لحاظ نحوه ساخت با یکدیگر فرق می‌کنند:

  1. مخلوط: در این روش ابتدا سنگ‌ریزه‌ها و متریال‌های سنگی را روی سطح پروژه میریزند و سپس قیرپاشی را شروع می‌کنند.
  2. کارخانه‌ای: در این روش ابتدا تولیدکننده تمام مراحل ترکیب و تولید محصول را پشت سر می‌گذارد و آن را به محل پروژه انتقال می‌دهد.

آسفالت گرم چیست؟

تولیدکننده‌ها در مرحله اول برای تولید این محصول مواد اولیه را که شامل شن، ماسه و … می‌شوند، در دمایی حدود 105 تا 163 درجه سانتی‌گراد با قیر مخلوط می‌کنند و ماده‌ای خمیری به‌وجود می‌آورند. در این روش بیشتر از مخلوط‌های سنگی استفاده می‌شود، به‌همین‌دلیل آسفالت کاملاً برای مسیر‌های پرتردد و پر ترافیک مناسب خواهد بود. شما حتی می‌توانند از این مصالح به‌دلیل مقاومت بالایی آنها در پروژه‌هایی مثل اتوبان‌ها یا فرودگاه‌ها نیز استفاده کنید.

این آسفالت بخش‌های مختلفی دارد که شامل ماسه، اساس قیری، آستر و قشر رویه می‌شوند. قشر رویه را معمولاً با مقاومت بسیار بالا می‌سازند، چون به‌صورت مداوم در برخورد با عوامل آسیب‌زا است و امکان آسیب‌دیدگی بسیار زیادی در آن وجود دارد. لایه آستر از سنگدانه‌هایی با قطر 5 تا 9 میلی‌متر ساخته شده و لایه اساس قیری نیز دارای سنگ دانه‌هایی با قطر بیشتر است.

بررسی تفاوت های آسفالت سرد و آسفالت گرم

بررسی تفاوت آسفالت سرد و گرم

مهمترین تفاوت‌های آسفالت سرد و گرم عبارت هستند از:

تفاوت‌ آسفالت سرد و گرم در دمای استفاده

آسفالت گرم در دماهای بالاتر از ۱۵۰ درجه سانتیگراد استفاده می‌شود، در حالی که آسفالت سرد در دماهای پایین‌تر از ۱۵۰ درجه سانتیگراد قابل استفاده است. با این تفاوت، محدوده دمایی معین برای هر نوع آسفالت معمولاً مشخص می‌شود تا به دلیل ترکیبات و فرآیندهای خاص استفاده شود و از کیفیت و عملکرد بهینه برخوردار باشد.

تفاوت‌ آسفالت سرد و گرم در فرآیند نصب

آسفالت گرم به وسیله ماشین‌های حرارتی نصب می‌شود که نیاز به گرمای بالا دارند، در حالی که آسفالت سرد با استفاده از فرآیندهایی مانند امولسیون یا پلیمرهای کوچکتر انجام می‌شود و نیازی به حرارت زیاد ندارد.

تفاوت‌ آسفالت سرد و گرم در زمان خشک شدن

آسفالت سرد به دلیل نیاز کمتر به حرارت، سریع‌تر خشک می‌شود، در حالی که آسفالت گرم نیاز به زمان بیشتری برای خشک شدن دارد.

تفاوت‌ آسفالت سرد و گرم در کیفیت

آسفالت گرم معمولاً به عنوان یک گزینه با کیفیت‌تر محسوب می‌شود، زیرا فرآیند حرارتی آن باعث ایجاد اتصال بهتر با سطح جاده می‌شود، در حالی که آسفالت سرد ممکن است کیفیت کمتری داشته باشد زیرا این فرآیند بدون حرارت صورت می‌گیرد.

تفاوت‌ آسفالت سرد و گرم در نحوه حمل و نقل

امکان حمل‌و‌نقل آسفالت‌های سرد به مسیر‌های طولانی وجود دارد، اما مصالح گرم بلافاصله بعد از تولید باید استفاده شوند، بنابراین قابلیت حمل و جا به‌جایی آنها را نخواهید داشت.

تفاوت‌ آسفالت سرد و گرم در دمای ساخت

  • شما می‌توانید آسفالت سرد را در دمای محیط تولید کرده و سپس با همان دما در پروژه موردنظر اجرایی کنید تا خشک شود.
  • فرآیند تولید مصالح گرم متفاوت است و شما باید حتماً مواد را در دمای بالا با یکدیگر ترکیب کنید تا مقاومت لازم را به‌دست آورند.

تفاوت‌ آسفالت سرد و گرم در طرز تهیه

طرز تهیه این مصالح نیز با یکدیگر متفاوت است و باید حتماً در زمان ساخت به آن توجه داشته باشید. آسفالت‌های سرد از ترکیب سنگدانه‌ها با قیرابه یا قیر محلول تولید می‌شوند، در‌صورتی‌که آسفالت‌های گرم را از ترکیب سنگدانه‌های ریز و قیر با یکدیگر می‌سازند.

تفاوت‌ آسفالت سرد و گرم در نحوه اجرا و استفاده

نحوه اجرا: آسفالت گرم با استفاده از ماشین‌های حرارتی و با دمای بالای ۱۵۰ درجه سانتیگراد نصب می‌شود، در حالی که آسفالت سرد با استفاده از روش‌های خنکتر و بدون نیاز به حرارت زیاد نصب می‌شود، مانند امولسیون‌ها یا پلیمرها.

سرعت اجرا: آسفالت سرد به دلیل عدم نیاز به حرارت زیاد، به طور کلی سریع‌تر نصب می‌شود و می‌تواند زمان کمتری برای خشک شدن داشته باشد، در حالی که آسفالت گرم نیاز به زمان بیشتری برای نصب و خشک شدن دارد.

محیط استفاده: آسفالت سرد به عنوان یک گزینه اقتصادی‌تر و سریع‌تر معمولاً در پروژه‌های کوچکتر و فصل‌های سرد سال استفاده می‌شود، در حالی که آسفالت گرم برای پروژه‌های بزرگتر و در فصل‌های گرمتر بیشتر مناسب است.

کیفیت نهایی: آسفالت گرم معمولاً به عنوان یک گزینه با کیفیت‌تر محسوب می‌شود زیرا فرآیند حرارتی آن باعث ایجاد اتصال بهتر با سطح جاده می‌شود، در حالی که آسفالت سرد ممکن است کیفیت کمتری داشته باشد زیرا این فرآیند بدون حرارت صورت می‌گیرد.

 

آسفالت سرد یا گرم، کدام یک مناسبتر است؟

آسفالت سرد یا گرم، کدام یک مناسبتر است؟

شما باید ابتدا به‌نوع پروژه‌تان دقت کنید تا متوجه شوید کدام یک از انواع آسفالت‌ها برایتان مناسبتر است. مثلاً اگر برای مسیر‌های پرتردد قصد ایجاد سطحی هموار را دارید، قاعدتاً مصالح گرم برایتان گزینه خوبی خواهند بود، چون مقاومت کافی را به‌وجود می‌آورند و در کوتاه مدت دچار آسیب‌دیدگی و مشکلی نخواهند شد. اگر امکان ساخت مواد در محل پروژه وجود ندارد یا به‌هر‌دلیلی باید مواد را تا مسیری طولانی حمل و سپس در پروژه اجرایی کنید، پیشنهاد می‌دهیم که به‌سراغ مصالح سرد بروید.

شما باید علاوه‌بر مواد استفاده‌شده، طراحی مناسب پروژه، زیرسازی و نحوه اجرا نیز توجه داشته باشید تا بهترین آسفالت را تهیه کرده و برای پروژه‌تان به‌کار ببرید. در این زمینه می‌توانید از کارشناس‌های حرفه‌ای و فعال در صنعت راه‌سازی نیز کمک بگیرید. این افراد با تکیه بر دانش و مهارت خود بهترین مدل را معرفی خواهند کرد.

چطور آسفالت سرد و گرم را اجرا کنیم؟

شما برای اجرای آسفالت سرد و گرم در محل پروژه نیاز به تجهیزات حرفه‌ای مانند تیغه کاتر آسفالت بر و … دارید. این تجهیزات کمکتان می‌کنند تا در سریعترین زمان و بالاترین کیفیت ممکن مصالح را در محل اجرایی کرده و به نتیجه‌ای قابل‌قبول برسید. در کنار تجهیزات تهیه مواد اولیه نیز بسیار مهم است و شما باید کاملاً بر اساس نوع آسفالت انتخاب برای خرید مصالح نیز به‌سراغ مراکز خرید بروید. بسیاری از این مراکز به‌صورت اینترنتی و حضوری فعالیت دارند که در صورت خرید اینترنتی از قبل حتماً مشاوره‌های لازم را پشتیبان سایت دریافت کنید.

آسفالت سرد و گرم، مصالحی کاربردی در صنعت راه سازی

شما می‌توانید با مقایسه آسفالت سرد و گرم یکی از انواع این مصالح را برای پروژه راه‌سازی‌تان انتخاب کنید. البته از قبل حتماً اقدام به بررسی ویژگی‌های مختلف پروژه‌تان کرده و بهترین محصول را متناسب با نیازتان بخرید تا مبادا در آینده خسارت‌های دیگری برایتان به بار بیاید.

آسفالت سرد و گرم مصالحی کاربردی در صنعت راه‌سازی هستند که در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند. این مصالح توانسته‌اند جای بسیاری از روش‌های سنتی را بگیرند و با ایجاد مسیر‌هایی کاملاً صاف و همواره تجربه‌ای خوشایند از رانندگی را برای مردم به‌ارمغان بیاورند. خوشبختانه با پیشرفت فناوری تجهیزات حرفه‌ای نیز برای اجرای این آسفالت‌ها تولید‌شده‌اند که نیاز مصرف‌کننده را به یک محصول باکیفیت عالی از بین می‌برند.

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

سبد خرید