ترمیم آسفالت چگونه است؟ 9 مرحله برای ترمیم چاله آسفالت خیابان یا جاده

ترمیم آسفالت چگونه است؟
فهرست مطالب
0
(0)

حتماً در کوچه و خیابان‌ها چاله‌ها و گودال‌هایی را دیده‌اید که بزرگترین مزاحم برای راننده‌ها هستند. این چاله‌ها بعد‌از‌مدتی روی آسفالت‌ها به‌وجود می‌آیند، اما با 9 گام می‌توان آنها را ترمیم کرد و مشکل به‌وجود امده‌شان را از بین برد. مجری‌های راه‌سازی با استفاده از کاتر آسفالت بر و تجهیزات کاربردی دیگر این کار را انجام می‌دهند.

تیغه کاتر آسفالت بر و قطعه‌های باکیفیت به‌کاررفته در تجهیزات راه‌سازی در تضمین کیفیت آسفالت بعد از ترمیم نقش اساسی دارند. در واقع شما باید طی 9 مرحله از بهترین تجهیزات و مواد اولیه استفاده کنید تا مطمئن شوید سطح زمین کاملاً صاف‌شده و دوام کافی دارد.

آیا می‌دانید که مراحل ترمیم آسفالت چه هستند؟ کارشناس‌ها چطور با کاتر آسفالت بر و ابزارآلات مشابه نقص‌ها به‌وجود‌آمده را از بین می‌برند و سطحی صاف و مناسب برای عبور‌و‌مرور خودرو‌ها و وسایل نقلیه دیگر را به‌وجود می‌آورند؟

ترمیم آسفالت چقدر اهمیت دارد؟

مسیر‌های صاف و هموار برای رانندگی بهترین گزینه هستند. هر گونه چاله و گودال با اعماق مختلف می‌توانند مزاحمت‌های مختلفی در حین رانندگی برایتان به‌وجود بیاورند. این چاله‌ها در برخی موارد در حین راه‌رفتن سر راهتان بوده و احتمال زمین‌خوردنتان را افزایش می‌دهند؛ این مسأله به‌خصوص برای کودکان اهمیت زیادی دارد. چاله‌های آزاردهنده به‌قدری دردسرآفرین هستند که هرچه زودتر باید پر شوند، درغیراین‌صورت حتی باعث حوادثی مانند تصادف نیز خواهند شد.

ترمیم آسفالت چگونه است؟

ترمیم آسفالت یک فرآیند مراقبتی است که برای بازسازی و بهبود وضعیت آسفالت‌هایی که دچار خرابی شده‌اند، انجام می‌شود. مراحل ترمیم آسفالت عبارتند از:

  1. شناسایی خرابی‌ها: در ابتدا، باید خرابی‌های موجود در آسفالت شناسایی شود. این خرابی‌ها ممکن است شامل ترک‌ها، گودال‌ها، برافت‌ها و سایر مشکلات باشند.
  2. پاکسازی: قبل از اقدام به ترمیم، منطقه مورد نیاز باید از هرگونه آلودگی، ضایعات و مواد غیرضروری پاک‌سازی شود.
  3. ترمیم مواد خراب: معمولاً برای ترمیم خرابی‌ها از موادی مانند آسفالت سرد یا گرم، آسفالت پاش، رزین‌های ویژه و سایر ترکیبات استفاده می‌شود.
  4. تراشیدن: در صورت لزوم، قسمت‌های خرابی تراشیده و بازسازی می‌شوند تا سطح آنها منظم شود.
  5. فشار دادن: پس از ترمیم، منطقه ترمیم شده با استفاده از ماشین‌های فشاردهنده فشرده می‌شود تا ثبات بیشتری برای آن ایجاد شود.
  6. خشک کردن: بعد از ترمیم و فشرده‌سازی، آسفالت نیاز به زمان برای خشک شدن دارد.
  7. ایمنی: در صورت لزوم، محدودیت‌های موقتی مانند نصب علائم راهنمایی و رانندگی برای اطمینان از ایمنی مسافران و رانندگان اعمال می‌شود.
  8. بررسی و پایش: پس از ترمیم، منطقه باید به طور دوره‌ای بررسی و پایش شود تا از وضعیت آن پس از ترمیم اطمینان حاصل شود.

با انجام این مراحل، آسفالت خراب شده به حالت اولیه خود بازمی‌گردد و امکان استفاده بهینه از آن فراهم می‌شود.

 

ترمیم آسفالت چگونه است؟

بررسی 9 گام برای ترمیم آسفالت حرفه ای

9 گام تا ترمیم آسفالت به روش حرفه‌ای و بدون‌نقص عبارت هستند از:

  1. تشخیص علت خرابی

در مرحله اول باید نوع خرابی به‌وجودآمده را تشخیص دهید تا بر اساس آن از راهکار مناسبی برای ترمیم استفاده کنید. بعد از مشخص‌شدن علت، تعیین وضعیت روسازی، میزان خرابی، نوع مسیر، وضعیت آب‌و‌هوایی، هزینه‌ها، کیفیت ترمیم، زمان انجام عملیات و امنیت انجام عملیات نیز اهمیت زیادی دارد.

در صورت وجود چاله شما باید نوع چاله را تشخیص دهید؟ در واقع اندازه چاله‌ها نیز نوع ترمیم را تغییر می‌دهد. گودا‌ل‌های به‌وجود‌آمده معمولاً کاسه‌ای شکل بوده و با قطر یک متر، لبه‌های عمودی و عمق 10 تا 15 متری عبور‌و‌مرور را برای خودرو‌ها سخت و در برخی موارد غیرممکن می‌کنند.

  1. تهیه مواد اولیه

شما باید مواد اولیه تهیه آسفالت یعنی قیر و سنگدانه را تهیه کرده و با یکدیگر ترکیب کنید تا نقص‌های به‌وجود‌آمده را از بین ببرید. بر اساس عمق و قطر چاله، میزان مواد اولیه متغیر است. مثلاً برای چاله‌هایی 100 سانت در 100 سانت نیاز به 25 کیلوگرم مواد اولیه پر‌کننده دارید.

مجری‌های راه‌سازی برای ازبین‌بردن نقص‌ها از آسفالت‌های سرد استفاده می‌کنند که در دمای محیط تهیه شده و در همان دما نیز خشک خواهند شد.

  1. مرتب کردن لبه های چاله

کارشناس‌ها توصیه می‌کنند که در حین فرآیند راه‌سازی با استفاده از کاتر‌ها مقدار بیشتری از آسفالت‌ها را برش دهید. مثلاً در سطح یک چاله با قطر 70 سانتی، یک قطر 100 سانتی به‌وجود آورده و استحکام آسفالت را افزایش دهید. مجری‌ها همچنین لبه‌ها را نیز از بین می‌برند تا دیگر امکان ایجاد چاله وجود نداشته باشد.

  1. تمیز کردن چاله ها

شما باید حتماً با استفاده از بیل‌های معمولی داخل چاله‌ها را کاملاً تمیزکاری کرده و سپس مواد را داخل آنها بریزید. مواردی مانند خاک خشک مانع از چسبندگی آسفالت‌ها شده و بعد از گرفتن مواد باعث جداشدن آنها از سطح زمین خواهند شد. خاک داخل چاله نیز نباید مرطوب باشد؛ در‌صورتی‌که داخل آن آب وجود داشت، اجازه دهید آب‌ها در دمای محیط تبخیر شوند، سپس به‌سراغ مراحل بعدی بروید.

  1. پرکردن چاله ها با سنگ

در‌صورتی‌که عمق چاله بیشتر از 5 تا 7 سانت است، آنها را می‌توانید سنگ‌چین کرده و میزان مواد مصرفی را به‌حداقل برسانید. قاعدتاً در صورت عمیق‌بودن چاله‌ها میزان مصرف مواد پرکننده نیز افزایش پیدا می‌کند که این انرژی زیادی بابت ساخت و هزینه‌های بالایی در پی خواهد داشت.

  1. پر‌کردن چاله ها با ترمیم کننده ها

حالا نوبت به پر‌کردن گودال‌ها به‌واسطه مواد آسفالت سرد است. شما باید ریختن مواد را تا یک سانت بالاتر از سطح ادامه دهید. کارشناس‌ها انجام این کار را به‌منظور هم سطح‌شدن مواد با سطح زمین بعد از استفاده از غلتک‌ها می‌دانند.

  1. استفاده از غلتک ها

غلتک‌ها در مدل‌های متنوعی تولید و روانه بازار می‌شوند که همه آنها به‌منظور صاف‌کردن مواد در سطح زمین به‌کار می‌آیند. شما باید بر اساس مساحت مسیر پروژه و نیاز خود اقدام به خرید یا اجاره یکی از این محصولات کنید:

  • غلتک دستی: این غلتک‌ها با درام‌های فلزی تولید می‌شوند و یک دریچه مخصوص دارند تا آن را با شن و ماسه پر کرده و وزن دستگاه را افزایش دهند. در این ابزار‌ها اپراتور وظیفه حرکت دستگاه را بر عهده دارد.
  • غلتک تک درام: در این غلتک‌ها نیز راندن دستگاه به‌واسطه اپراتور انجام می‌شود. این ابزار‌ها دارای موتور بنزینی 4 زمانه هستند و 1 درام نیز در آنها تعبیه شده است.
  • غلتک ارتعاشی 2 درام: این غلتک نیز مانند ابزار‌های تک درام دارای موتور بنزینی بوده و با طراحی مکانیزه و ایجاد ارتعاش به فشرده‌سازی سطح آسفالت می‌پردازند. در این دستگاه‌ها همانطور که از نامشان پیداست از 2 درام استفاده می‌شود.
  1. انتظار برای خشک شدن مواد

شما باید تا زمان گرفتن مواد و خشک‌شدن آنها جلوی عبور‌و‌مرور را در مسیر بگیرید، در‌غیر‌این‌صورت پروژه دوباره باید از ابتدا شروع شود.

  1. بررسی های کارشناسانه

آخرین مرحله از ترمیم آسفالت انجام بررسی‌های کارشناسانه است. شما باید با استفاده از دانش و مهارت خود یا کارشناس‌های حرفه‌ای بعد از مدت کوتاهی به محل پروژه رفته و کیفیت آسفالت‌ها را بررسی کنید. در برخی مواقع به‌دلیل برخی اشتباهات در طی‌کردن مراحل مواد کیفیت خوبی ندارند، به‌همین‌دلیل دوباره باید ترمیم شوند یا نقص‌های آنها از بین برود.

 

ترمیم آسفالت چقدر اهمیت دارد؟

روش‌های مختلف برای ترمیم آسفالت

برای ترمیم آسفالت، از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که به طبقه‌بندی‌های مختلفی قابل تقسیم است. در زیر، روش‌های مهم ترمیم آسفالت را معرفی می‌کنم:

  1. ترمیم با آسفالت سرد: در این روش، آسفالت سرد به عنوان مواد ترمیمی استفاده می‌شود که با تراکم دادن به خرابی‌ها، آنها را بهبود می‌بخشد. این روش معمولاً برای ترمیم ترک‌ها و کوچکترین خرابی‌ها استفاده می‌شود.
  2. ترمیم با آسفالت گرم: آسفالت گرم به صورت مایع در دماهای بالا تولید شده و بر روی خرابی‌ها پخش می‌شود. سپس با استفاده از ماشین‌های فشاردهنده فشرده می‌شود. این روش برای ترمیم خرابی‌های بزرگتر و پیچیده‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  3. ترمیم با استفاده از رزین‌ها: در این روش، از رزین‌های خاص به عنوان ماده ترمیمی استفاده می‌شود که با ترکیب با آسفالت موجود، خرابی‌ها را تعمیر می‌کند. این روش برای ترمیم ترک‌ها و خرابی‌های ارتباطی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  4. ترمیم با استفاده از آسفالت پاش: آسفالت پاش به عنوان یک لایه نازک آسفالتی بر روی خرابی‌ها پاشیده می‌شود و سپس با استفاده از ماشین‌های فشاردهنده فشرده می‌شود. این روش به عنوان یک روش سریع و کارآمد برای ترمیم خرابی‌های سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  5. ترمیم با استفاده از پچ‌های آسفالت: پچ‌های آسفالت، قطعات آسفالت آماده‌ای هستند که می‌توانند به سرعت بر روی خرابی‌ها قرار گیرند و با استفاده از ماشین‌های فشاردهنده فشرده شوند. این روش برای ترمیم خرابی‌های کوچک و متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با استفاده از این روش‌ها، می‌توان خرابی‌های آسفالت را بهبود بخشید و استحکام و زیبایی آسفالت را حفظ کرد.

ترمیم آسفالت با ترموپلاستیک

ترموپلاستیک یکی از روش‌های مورد استفاده برای ترمیم آسفالت است. در این روش، مواد ترموپلاستیک به عنوان ماده ترمیمی استفاده می‌شوند. این مواد، با تاثیر گرما، به شکل مایع تبدیل می‌شوند و بر روی خرابی‌های آسفالت پخش می‌شوند. سپس با استفاده از ماشین‌های فشاردهنده، مواد ترموپلاستیک فشرده و به آسفالت متصل می‌شوند.

ترموپلاستیک به دلیل ویژگی‌های خود، از جمله مقاومت بالا در برابر شرایط جوی و فشار، به عنوان یک روش کارآمد برای ترمیم خرابی‌های آسفالت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش معمولاً برای ترمیم ترک‌ها و خرابی‌های کوچک و متوسط استفاده می‌شود و می‌تواند به طور موثری زمان لازم برای ترمیم را کاهش دهد و استحکام خرابی را افزایش دهد.

بررسی نکته های مهم در ترمیم آسفالت

آیا می‌دانید که مهمترین نکته‌ها در ترمیم آسفالت‌ها چه هستند و شما باید به چه مؤلفه‌های مهمی در حین بازسازی جاده‌ها توجه داشته باشید؟

  • شما می‌توانید از صفحه‌های فلزی یا چوبی برای پوشاندن سطح گودال‌ها بعد از ریختن پر‌کننده‌ها استفاده کنید تا مطمئن شوید که مواد کاملاً سفت و محکم می‌شوند.
  • همواره میزان برش در آسفالت پشت بام‌ها نسبت به خیابان‌ها و جاده‌ها بیشتر است.
  • بعد از پر‌کردن آسفالت‌ها حتماً نکته‌های ایمنی را به ساکنین محله گوشزد کنید تا جلوی آسیب‌دیدگی مجدد را بگیرید.

ترمیم آسفالت، راهکاری برای تامین امنیت جاده ها

ترمیم آسفالت راهکاری برای تامین امنیت جاده‌ها است که راحتی را در حین رانندگی نیز برایتان به‌ارمغان می‌آورد. شما می‌توانید با استفاده از کاتر‌های آسفالت بر و تیغه‌های آنها هرگونه گودال به‌وجودآمده با اعماق مختلف را به‌واسطه ترکیب سنگدانه و قیر پر کنید. در این زمینه پیشنهاد می‌دهیم که حتماً از کارشناس‌های حرفه‌ای نیز کمک بگیرید. این افراد با سال‌ها مهارت و تجربه کمکتان می‌کنند تا بدون هیچ مشکلی نقص‌ها را از بین ببرید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

سبد خرید