آسفالت رگلاژی چیست؟ کاربرد آن در روکش آسفالت در مرمت رویه راه‌ها

کاربرد آن در روکش آسفالت در مرمت رویه راه_ها
فهرست مطالب
0
(0)

آسفالت رگلاژی به‌دلیل دوام بالا و ویژگی‌های مثبت دیگر توانسته نسبت به آسفالت‌های معمولی از کیفیت بالاتری برخوردار شوید. راز کیفیت بالای این آسفالت در ترکیبات آن است؛ در واقع تولیدکننده‌ها در حین تولید افزودنی‌هایی را به مواد اصلی می‌افزایند که باعث تولید این مصالح می‌شود.

آسفالت رگلاژی برای اماکن پرتردد یا در معرض عوامل آسیب‌زا بهترین گزینه است، چون به‌دلیل برخی ویژگی‌های مثبت نیازتان را به تعمیر و مرمت، تعویض، صرف هزینه‌های اضافه و … از بین می‌برد. این روش هم‌اکنون محبوبیت زیادی در سراسر دنیا دارد.

شما می‌توانید با استفاده از آسفالت رگلاژی کف‌سازی پروژه‌های مختلف را انجام دهید و مطمئن شوید که هیچ آسیبی تا طولانی‌مدت در طی زمان استفاده برای آن به‌وجود نمی‌آید. توصیه می‌کنیم قبل از استفاده از این مصالح حتماً درباره آن اطلاعاتی به‌دست آورید.

آسفالت رگلاژی چیست؟

آسفالت‌های قدیمی دوام بسیار کمی در برابر عوامل آسیب‌زا داشتند. کافی بود کمی ترافیک افزایش پیدا کند یا برف و باران شدیدی ببارد تا بر اثر ضربه یا رطوبت کیفیت خود را از دست دهد. خوشبختانه با روی کار آمدن آسفالت رگلاژی این مشکلات برطرف‌شده‌اند و صنعتگران می‌توانند به‌راحتی پروژه‌های راه‌سازی خود را با کیفیت بالا اجرا کنند. در این آسفالت از مواد اولیه‌ای استفاده می‌شود که کیفیت بالای مصالح را تضمین می‌کنند.

این آسفالت‌ها با ترکیبات مناسب در برابر هرگونه آسیبی مثل ترک‌خوردگی، شیار و … در امان هستند. از‌آنجا‌که این مصالح خیلی دیر آسیب می‌بینند، بنابراین تا مدت زیادی نیازی به استفاده از کاتر آسفالت بر و تجهیزات مشابه برای بازسازی‌شان نیست.

مزایای آسفالت رگلاژی

  • صافی سطح: آسفالت رگلاژی باعث می‌شود سطح بتن صاف و یکنواخت شود، که این امر به زیبایی و استحکام سازه کمک می‌کند.
  • مقاومت در برابر فشار و خوردگی: لایه آسفالتی که بر روی سطح بتن پخش می‌شود، به سازه مقاومت بیشتری در برابر فشار و خوردگی می‌بخشد.
  • ضد آبی: آسفالت رگلاژی به عنوان یک لایه ضد آب عمل می‌کند، که باعث می‌شود سطح بتن در برابر نفوذ آب و رطوبت محافظت شود.
  • کاهش خسارت ناشی از رطوبت: با اعمال آسفالت رگلاژی، خطر نفوذ آب و رطوبت به سطح بتن کاهش می‌یابد که این باعث کاهش خسارت‌های ناشی از آب به سازه می‌شود.
  • افزایش دوام و عمر مفید سازه: استفاده از آسفالت رگلاژی منجر به افزایش دوام و عمر مفید سازه می‌شود، زیرا سطح بتن محافظت می‌شود و از خوردگی و فرسایش جلوگیری می‌شود.

معایب آسفالت رگلاژی

  • زمان محدود استفاده: لایه آسفالتی که بر روی سطح بتن پخش می‌شود، ممکن است با گذر زمان و تحت تأثیر عوامل محیطی، مثل تغییرات دما و تابش نور خورشید، خراب شود و نیاز به بازسازی دوباره داشته باشد.
  • هزینه‌های تعمیر و نگهداری: نگهداری و تعمیرات لایه آسفالتی ممکن است هزینه‌های بالایی داشته باشد، زیرا نیاز به بازسازی و ترمیم مکرر دارد.
  • خطر لغزش: سطح آسفالتی ممکن است در شرایط خیابانی مرطوب یا بارانی لغزنده شود، که این موضوع خطر ایجاد حوادث رانندگی را افزایش می‌دهد.
  • تغییر رنگ و ظاهر: با گذر زمان و تحت تأثیر عوامل محیطی، ممکن است رنگ و ظاهر لایه آسفالتی تغییر کند و به شکل‌های غیرجذاب تبدیل شود.
  • نیاز به مراقبت‌های ویژه در اجرا: اجرای آسفالت رگلاژی نیاز به تجهیزات و فرآیندهای ویژه‌ای دارد که ممکن است افزایش هزینه و زمان اجرا را به دنبال داشته باشد.

بررسی ویژگی های آسفالت رگلاژی

برخی ویژگی‌های مثبت در آسفالت رگلاژی باعث شده است تا صنعتگران مایل به استفاده از آنها شوند. این ویژگی‌ها عبارت هستند از:

بررسی ویژگی های آسفالت رگلاژی

ترمیم پذیری

با ویژگی ترمیم‌پذیری دیگر نگران ماندگاری شیار‌های کوچک بر سطح جاده‌ها نخواهید بود، چون این مصالح در طول زمان بسیاری از ترک‌ها و شیاره‌های به‌وجودآمده را ترمیم می‌کنند. با این ویژگی‌ها نه‌تنها دوام مصالح بالا می‌رود، بلکه مقاومت بسیار خوبی در برابر آسیب‌های جدید پیدا خواهند کرد. در واقع با ویژگی ترمیم‌پذیری شیار‌ها به‌مرور زمان پر می‌شوند.

امکان استفاده در مناطق پربارش

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این مصالح قابلیت استفاده از آنها در مناطق پربارش است. ازآنجاکه آب امکان نفوذ به داخل اجزای آسفالت رگلاژی را ندارد، بنابراین رطوبت هیچ آسیبی به آن نمی‌رساند. این ویژگی باعث‌شده تا حتی صنعتگران برای مناطق پربارش نیز ترجیح دهند که از این آسفالت‌ها استفاده کنند.

تولید راحت و قابلیت بازیافت

تولیدکننده‌ها ادعا می‌کنند که تولید این محصول نسبت به مدل‌های معمولی راحتتر است. امکان بازیافت و بازتولید آن نیز وجود دارد، بنابراین در صورت آسیب‌دیدگی برای دفعه بعد نیز امکان استفاده از آسفالت را خواهید داشت.

صرفه جویی در هزینه ها

آسفالت رگلاژی به‌دلیل قابلیت بازتولید هزینه‌ها را به‌حداقل می‌رساند. در واقع در صورت آسیب‌دیدگی این محصول نیازی به صرف هزینه‌های زیاد برای تعمیرات یا خرید مصالح جدید نیست، چون صنعتگران طی چند مرحله ساده دوباره مواد را بازیافت کرده و از آنها برای تولید محصول جدید استفاده می‌کنند.

به‌دلیل نیاز کمتر به تعمیرات دیگری احتیاجی به تهیه تیغه کاتر آسفالت بر و تجهیزات مشابه برای ترمیم نیست.

مقاومت بالا در برابر فرسایش

مقاومت بالا در برابر فرسایش از جمله ویژگی‌های مثبت دیگر این محصولات است. شما می‌توانید به‌دلیل این ویژگی مثبت از آسفالت رگلاژی در مناطق کوهستانی یا گردنه‌های برف‌گیر استفاده کنید.

انعطاف پذیری بالا

انعطاف‌پذیری این مصالح بسیار بالاست، بنابراین در برابر شرایط آب‌و‌هوایی مختلف دچار هیچ مشکلی نمی‌شوند. شما می‌توانید انتظار دوام بالا در روز‌های بسیار گرم تا روزهای بسیار سرد را از این مصالح داشته باشید.

بهبود ظاهر جاده ها

آسفالت‌های رگلاژی تأثیر فوق‌العاده‌ای در بهبود ظاهر جاده‌ها دارند. شما می‌توانید با استفاده از این مصالح کیفیت ظاهری جاده‌های داخل شهر یا بیرون شهر را تضمین کنید.

نحوه استفاده از آسفالت رگلاژی

برای استفاده از آسفالت رگلاژی باید طبق مراحلی خاص پیش بروید تا با کیفیت بالا پروژه را اجرایی کنید:

نحوه استفاده از آسفالت رگلاژی

آماده کردن زمین

آماده‌کردن زمین یکی از مهمترین مراحل است. در واقع طی این مرحله ابتدا باید تمام گودال‌ها و ترک‌های قدیمی ترمیم شوند. وجود هرگونه چاله باعث می‌شود پروژه با کیفیت مناسب اجرا نشود. صنعتگران باید تمام زباله‌های سطح زمین را نیز پاک کنند. زباله‌ها باعث ایجاد برآمدگی و قسمت‌های ناهموار در سطح کار می‌شوند که قطعاً این موضوع روی کاهش کیفیت آسفالت تأثیر می‌گذارد.

ساخت محصول

بعد از آماده‌کردن زمین نوبت به آماده‌سازی محصول می‌رسد؛ بنابراین صنعتگران ترکیبی از سنگدانه‌ها، قیر و مواد افزودنی را با یکدیگر ترکیب می‌کنند.

اجرای پروژه کف سازی

بعد از ترکیب و آماده‌سازی محصول نوبت به ریختن آن در سطح زمین با استفاده از بیل‌های مخصوص یا فینیشرهاست. در صورتی که به‌صورت دستی پروژه را اجرا می‌کنید، از بیل در‌غیر‌این‌صورت از فینیشر‌ها استفاده کنید.

بعد از ریختن آسفالت نوبت به صاف‌کردن سطح می‌رسد. شما باید کاملاً سطح همواری به‌وجود آورید و مطمئن شوید که هیچ‌گونه ذراتی از هوا در بین مصالح وجود ندارد.

پخت مواد

پخت مواد از جمله مهمترین مراحل است، چون میزان دوام و ماندگاری مصالح را تعیین می‌کند. هرچه پخت به‌شیوه مناسب و با کیفیت بهتری اجرا شود، استحکام پروژه نیز بالا می‌رود.

خشک شدن آسفالت

در این مرحله باید اجازه دهید که مواد به‌صورت کاملاً خشک‌شده و به کف زمین بچسبند. زمان خشک‌شدن مواد بر اساس رطوبت و حرارت محیط پروژه تعیین می‌شود. توصیه می‌کنیم که حین خشک‌شدن مواد حتماً دورتادور آن را علائم ورود ممنوع نصب کنید تا هیچ‌گونه ترددی برروی آسفالت انجام نشود.

پیشگیری از آسیب ها

بعد از خشک‌شدن مواد حالا باید طبق یک برنامه مشخص در بازه‌های زمانی کوتاه از پروژه دیدن کنید تا جلوی ریشه‌ای‌شدن بسیاری از مشکلات به‌وجودآمده را بگیرید. در صورتی که تعمیرات را در مدت زمان سریع و کوتاهی انجام دهید، نیازی به صرف هزینه‌های اضافه نخواهید داشت.

نحوه استفاده از آسفالت رگلاژی در مرمت رویه راه ها

برای مرمت رویه راه‌ها می‌توانید طبق این مراحل پیش بروید:

درزگیری

با استفاده از جت دستی و قیر امولسیون تمام ترک‌ها و درز‌ها را پر کنید. از ماسه 06 نیز استفاده کرده و روی درز‌ها بریزید. اکنون نیروی انسانی باید اقدام به پخش مواد در سطح ترک‌ها کند.

اجرای تک تک

نوبت به اجرای تک تک می‌رسد که صنعتگران در این مرحله از قیر امولسیون به‌منظور ایجاد چسبندگی بین 2 سطح استفاده می‌کنند. شما باید حتماً این مرحله را با میزان مشخصی از مواد طی کنید، در صورت عدم انجام این کار مشکلاتی مثل قیرزدگی یا لوله‌شدن به‌وجود می‌آید.

اجرای ماسه آسفالت

قبل از اجرای روکش رگلاژی حتماً کف زمین را با یک لایه ماسه آسفالت پر کرده و به‌واسطه گریدر‌ها پخش کنید. این کار موجب رگلاژی و پروفیله‌شدن مسیر می‌شود و شیب‌های عرضه رویه تخریب‌شده نیز از بین ‌می‌روند. در صورت انجام چنین کاری احتمال بالاآمدن ترک‌ها به‌حداقل می‌رسد و دوام رگلاژ بالا می‌رود.

اجرای روکش

نوبت به استفاده از فینیشر به‌منظور اجرای روکش با ضخامت 3 تا 4 سانتی‌متر می‌رسد. میزان قیری که در این مرحله به‌منظور ایجاد سطح مناسب در پروژه استفاده می‌کنند، بر اساس شدت خرابی‌ها تعیین می‌شود. صنعتگران معمولاً از 250 گرم تا 1000 گرم از این مواد را در یک متر مکعب استفاده می‌کنند تا آسفالت ضخامت مناسبی داشته باشد.

آسفالت رگلاژی، تضمین کننده ماندگاری بالای جاده ها

آسفالت رگلاژی تضمین‌کننده ماندگاری بالای جاده‌ها است که از ایجاد هرگونه آسیب جلوگیری می‌کند. در صورت استفاده از این مصالح دیگر نیازی به نگرانی بابت آسیب‌دیدگی جاده‌ها نیست، چون جاده در برابر بسیاری از عوامل آسیب‌زا مقاومت خود را حفظ خواهد کرد. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این مصالح با کارشناس‌های حرفه‌ای راه‌سازی مشورتی داشته باشید تا به‌صورت کامل راهنمایی‌تان کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

سبد خرید