نحوه اجرای بتن‌ ریزی کف با ماله پروانه ای + هزینه

نحوه اجرای بتن‌ ریزی کف با ماله پروانه ای + هزینه
فهرست مطالب
0
(0)

بتن‌ریزی کف با ماله پروانه‌ای یکی از مدرن ترین متد‌های ساخت‌و‌ساز است که بسیاری از صنعتگران برای بتن‌ریزی کف با کیفیت بالا و سریع از آن استفاده می‌کنند. با استفاده از این وسیله می‌توانید در مدت زمان بسیار کوتاهی بتن‌ها را باکیفیت فوق‌العاده بالا، کاملاً هموار و مسطح در کف زمین پخش کنید. 

با این دستگاه مکانیزه سرعت و دقت انجام پروژه‌ها به‌میزان قابل‌توجه‌ای افزایش پیدا کرده است. این دستگاه‌ها موتور قدرتمندی دارند که با به‌چرخش‌درآوردن پروانه‌ها عملیات کف‌سازی را انجام می‌دهد. پروانه‌ها نیز بتن را به‌صورت گسترده و هموار در نواحی مختلف پخش می‌کنند. 

بتن‌ریزی با استفاده از ماله پروانه ‌ای توانسته جایگزین روش‌های سنتی شود. در روش‌های سنتی کارگران باید با استفاده از ماله‌های دستی زمان زیادی را مشغول به پخش‌کردن بتن در کف زمین اختصاص می‌دادند، اما این ابزار به‌صورت مکانیزه تمام فرآیند را انجام می‌دهد. 

منظور از بتن ریزی کف با ماله پروانه ای چیست؟

بتن ریزی کف با ماله پروانه‌ای یک روش معمول در ساخت و ساز است که برای ایجاد یک سطح بتنی صاف و مقاوم برای کف ساختمان استفاده می‌شود. در این روش، ابتدا بتن ماله پروانه‌ای تهیه می‌شود که شامل بتن عادی و یک ماده پروانه‌ای معمولاً فیبرهای پلاستیکی یا فولادی است. این ماده پروانه‌ای به بتن مقاومت و انعطاف پذیری بیشتری می‌بخشد.

پس از تهیه بتن ماله پروانه‌ای، آن را بر روی سطح کف مورد نظر ریخته و با استفاده از مواد پرکننده و ابزارهای مخصوص، سطح بتن را صاف می‌کنند و مطابق با نیازهای طراحی، به شکل وضعیت می‌دهند. این روش می‌تواند در پروژه‌های مختلف ساختمانی از جمله ساخت و تعمیرات مسکن مورد استفاده قرار گیرد و به دلیل مقاومت و زیبایی نهایی کف، مورد توجه قرار می‌گیرد.

ماله پروانه ای چیست؟ 

ماله پروانه‌ای که در صنعت به آن هلیکوپتر بتن نیز می‌گویند، یک دستگاه مکانیزه و حرفه‌ای است که از آن برای انتقال بتن به کف پروژه‌های مختلف مثل فرودگاه‌ها، سالن‌های ورزشی، پارکینگ‌ها و … استفاده می‌شود. از‌آنجاکه بتن به‌عنوان یک ماده سخت شونده در مدت زمان کوتاهی سفت‌شده و امکان تغییر حالت در آن وجود ندارد، باید از دستگاه‌هایی مخصوص مثل ماله‌های پروانه‌ای استفاده کنید تا در سریعترین زمان با استفاده از آنها بتن‌ها در کف زمین پخش و هموار شوند. 

با استفاده از این وسیله می‌توانید سطوح بسیار گسترده‌تر و وسیع‌تری را نسبت به ماله‌های دستی پوشش دهید. این ابزار انواع مختلفی دارد و در مدل‌های متنوعی تولید و روانه بازار می‌شود. در‌صورتی‌که از این محصول استفاده کنید، انتظار می‌رود که کف پروژه کاملاً مقاوم و مستحکم‌شده و در برابر عوامل آسیب‌رسان یا شرایط مختلف به‌خوبی مقاومت خود را حفظ کند. 

ماله پروانه‌ای به‌صورت چرخشی و بتن را به‌صورت همزن در کف زمین پخش می‌کند. موتور این محصول به یک صفحه مخصوص متصل‌شده و این صفحه چندین تیغه پروانه‌ای‌شکل دارد که عملیات بتن‌ریزی را انجام می‌دهد. 

معرفی انواع ماله پروانه ای

به‌منظور بتن‌ریزی با ماله پروانه‌ای ابتدا باید انواع مدل‌های این محصول را بشناسید: 

  • بنزینی
  • دیزلی
  • برقی

همانطور که از نام انواع این ابزار مشخص است، هر کدام از آنها به‌واسطه سوخت مشخصی کار می‌کنند. مدل‌های بنزینی با بنزین، مدل‌های دیزلی با گازوئیل و مدل‌های برقی نیز به‌واسطه الکتریسیته کار کرده و نیازتان را به روش‌های سنتی از بین می‌برند. در بین انواع این محصولات مدل‌های بنزینی و برقی طرفداران بیشتری دارند و از محبوبیت بالاتری بین صنعتگران برخوردارند. 

ماله‌های موتوری یا برقی دارای 2 نوع سرنشین‌دار و نفربر هستند. در نوع نفربر دستگاه دسته‌ای بلند دارد که اپراتور باید با در دست گرفتن دسته اقدام به کف‌ریزی بتن کند. در نوع سرنشین‌دار یک صندلی مخصوص برای اپراتور در نظر گرفته‌شده که روی آن می‌نشیند و کنترل دستگاه را در دست می‌گیرد. از نوع سرنشین‌دار معمولاً برای سطوح بالای 1000 متر مربع استفاده می‌کنند. 

بتن ریزی با ماله پروانه ای

کاربردهای بتن پروانه ای چیست؟ 

از این دستگاه در چه صنایع و پروژه‌هایی استفاده می‌کنند؟ کاربرد‌های اصلی آن چیست و چطور به صنعتگران در راه‌اندازی بهترین پروژه‌ها کمک می‌کند؟ 

  • ساخت‌و‌ساز‌های صنعتی: در پروژه‌های صنعتی مانند فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های مترو، پل‌ها و … از این دستگاه‌ها به‌منظور تسریع‌کردن فرآیند ساخت‌و‌ساز استفاده می‌کنند. 
  • ساختمان‌های مسکونی و تجاری: به‌منظور صاف‌کردن سطح بتن در پروژه‌های مسکونی و تجاری مثل هتل‌ها، اداره‌ها و … از قابلیت‌های این دستگاه بهره می‌برند. 
  • ساخت جاده و پل: این ابزار در ساخت و تعمیر جاده، پل یا محوطه‌های حمل‌و‌نقل نیز به‌کار می‌آید. 
  • تعمیر ساختمان‌ها: در پروژه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری در اغلب اوقات نیاز به این دستگاه‌ها پیدا خواهید کرد. 
  • پروژه‌های زیرساختی: مهندس‌های انواع پروژه‌های زیرساختی مثل خطوط راه‌آهن، تأسیسات زیرزمینی و … برای صاف‌کردن سطوح بتن‌ها به ماله‌های پروانه‌ای نیاز دارند. 

اجزاء ماله پروانه ای چیست؟ 

بتن‌ریزی ماله پروانه‌ای فقط زمانی باکیفیت و قابل‌قبول است که تمام اجزای آن در کنار یکدیگر به‌صورت سالم کار کنند. اما آیا اجزاء مختلف این دستگاه را می‌شناسید؟ 

  • موتور: فرآیند کارکرد دستگاه و چرخاندن پروانه‌ها به‌واسطه این قسمت انجام می‌شود. 
  • تیغه پروانه: این تیغه به ماله شبیه بوده و با متراکم‌کردن و پرداخت سطح بتن به شما در کف‌سازی کمک می‌کنند. 
  • سینی: این وسیله فرآیند صاف و تسطیح‌کردن بتن را قبل از پرداخت انجام می‌دهد. 
  • شاسی: تمام جزئیات و متعلقات دستگاه برروی شاسی قرار دارند. 
  • حفاظ: این وسیله در‌صورتی‌که برای تیغه‌ها مشکلی به‌وجود بیاید، از خطر جلوگیری می‌کند. 

نحوه اجرای بتن ریزی کف با ماله پروانه ای

برای کار با این دستگاه باید طبق اصول و قواعدی خاص پیش بروید: 

  • آرماتوربندی: در صورت نیاز به مقاومت بالا ابتدا باید بر اساس نقشه‌ها آرماتوربندی کف را انجام دهید. 
  • قالب‌بندی: ازآنجاکه بتن بعد از تولید خاصیت روان‌شوندگی بالایی دارد، در حین اجرا به‌جهت‌های مختلفی حرکت می‌کند؛ به‌همین‌دلیل صنعتگران قالب‌بندی را بعد از آرماتوربندی انجام می‌دهند تا بتن‌ها را فقط در محله موردنظر اجرا کنند. 
  • ترازکردن: اکنون نوبت به تعیین شاخص‌هایی خاص به‌منظور تعیین میزان سطح بتن‌ریزی است. در واقع در این مرحله صنعتگران با استفاده از تراز‌های لیزری یا دوربین‌های ترازیاب شاخص‌هایی را در نظر می‌گیرند که بتن نباید از سطح آنها بالاتر برود. 
  • بتن‌ریزی: در این مرحله همانطور که از نام آن مشخص است، فرایند ریختن بتن در کف پروژه انجام می‌شود. 
  • استفاده از شمشه برقی: به‌منظور استفاده صحیح از ماله پروانه‌ای ابتدا باید با استفاده از شمشه‌های برقی سطح بتن‌ها را صاف و تراز کنید. 
  • تسطیح کار: به‌منظور تسطیح‌کردن بتن‌ها از سینی‌ها استفاده می‌کنند تا سطحی هموار ایجاد شود. 
  • پرداخت بتن: اکنون نوبت به پرداخت بتن توسط تیغه‌ها و ایجاد سطحی صاف و صیقلی است. 
  • ایجاد درز انبساط: انقباض و انبساط بتن توسط سرما و گرما صورت می‌گیرد که این مسأله باعث پایین آمدن مقاومت بتن و ترک‌خوردگی آن می‌شود. برای اینکه جلوی این اتفاق را بگیرند، ابتدا با استفاده از کاتر‌ها برش‌هایی را روی سطح بتن به‌وجود می‌آورند و روی آن درز‌هایی ایجاد می‌کنند تا از ترک‌خوردگی جلوگیری شود. 

مراحل بتن ریزی کف با ماله پروانه ای

مراحل بتن‌ریزی کف با استفاده از ماله پروانه‌ای عموماً به شرح زیر است:

  1. آماده‌سازی سطح: ابتدا سطح کف باید آماده شود. این شامل تمیز کردن سطح، برداشتن هرگونه لکه یا ذرات غیرمناسب، و حذف تمام اشیاء مانند سیم و لوله‌های ناخواسته است.
  2. نصب قالب‌ها: اگر نیاز به قالب‌بندی دارید (مثلاً در صورتی که کف شما از نوع معمولی باشد و نیاز به ایجاد حاشیه‌ها داشته باشد)، قالب‌ها را نصب کنید. قالب‌ها به شما کمک می‌کنند تا بتن به شکل دقیقی ریخته شود.
  3. آماده‌سازی ماله پروانه‌ای: ماله پروانه‌ای آماده می‌شود. این شامل ترکیب بتن معمولی با فیبرهای پروانه‌ای است. این فیبرها به بتن اضافه شده و مخلوط می‌شوند.
  4. ریختن بتن: بتن ماله پروانه‌ای را روی سطح کف می‌ریزند. این به طور کلی یک فرآیند ریختن عادی بتن است، با توجه به اینکه ماله پروانه‌ای در آن مخلوط شده است.
  5. انجام صاف‌کاری و ترازکاری: بعد از ریختن بتن، با استفاده از ابزارهای مناسب مانند ماسه‌گیر یا صاف کن، سطح بتن را صاف می‌کنند تا یک سطح صاف و هموار ایجاد شود.
  6. خشک شدن و تصفیه: پس از ریختن بتن، نیاز است که به آن اجازه داده شود تا خشک شود. این ممکن است چند روز به طول بینجامد. همچنین، ممکن است بعد از خشک شدن، یک لایه پوششی برای حفاظت از سطح بتن اعمال شود.
  7. اتمامات نهایی: در این مرحله، هر گونه اتمامات نهایی مانند رنگ آمیزی، نصب لبه‌ها یا مهره‌ها و غیره انجام می‌شود تا کف نهایی به شکل مطلوب ظاهر شود.

در نهایت، توجه به جزئیات و استفاده از مواد با کیفیت، از جمله اقداماتی هستند که می‌توانند به بهبود عملکرد و زیبایی نهایی کف کمک کنند.

مزیت های ماله پروانه ای

چرا باید از ماله پروانه‌ای استفاده کنیم؟ این دستگاه چه مزیت‌ها و ویژگی‌های مثبتی دارد؟ 

  • بالابردن سرعت اجرای کار
  • افزایش مقاومت بتن و متراکم‌سازی سطح آن
  • افزایش مقاومت بتن و از‌بین‌بردن هوای اضافه داخل آن
  • صیقلی‌کردن بتن و جلوگیری از هرگونه ترک‌خوردگی، کرم‌خوردگی یا خلج‌وفرج
  • پرداخت لبه‌های کار
  • کاهش هزینه‌ها به‌دلیل بالابردن سرعت کار

زمان استفاده از ماله پروانه ای

چه زمانی باید از این دستگاه استفاده کنیم؟ در واقع برای استفاده از این ماله باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید که عبارت هستند از: 

  • وضعیت بتن: از زمان ریختن بتن در کف باید حداقل 24 تا 48 ساعت بگذرد که امکان استفاده از ماله پروانه‌ای وجود داشته باشد. در طی این مدت مواد کاملاً خشک‌شده و استحکام لازم برای استفاده از دستگاه در آنها ایجاد می‌شود. 
  • شرایط هوا: از جمله عوامل تأثیرگذار بر زمان استفاده از این دستگاه شرایط آب‌و‌هوایی و میزان رطوبت است. شما باید در دمای بین 10 تا 32 درجه سانتی‌گراد از این ابزار استفاده کنید. کارشناسان حداکثر رطوبت نسبی محیط را برای استفاده از ماله پروانه‌ای 80 درصد تشخیص می‌دهند. در‌صورتی‌که دما و رطوبت بالا باشد، قاعدتاً زمان انجام پروژه نیز افزایش پیدا خواهد کرد. 
  • ضخامت لایه: در صورت ضخیم‌بودن لایه، باید چندین بار از دستگاه استفاده کنید که این موضوع روی زمان موردنیاز برای صاف‌کردن بتن نیز تأثیر می‌گذارد. 
  • مساحت کف: هرچه مساحت کف بیشتر باید، زمان استفاده از دستگاه نیز افزایش پیدا می‌کند. 

قیمت استفاده از ماله پروانه ای

قیمت استفاده از ماله پروانه‌ای برای بتن‌ریزی کف پروژه‌های مختلف به‌عوامل متعددی بستگی دارد که عبارت هستند از: 

  • اندازه پروژه: هرچه مقیاس و اندازه پروژه بزرگتر باشد، قیمت استفاده از این دستگاه نیز افزایش پیدا خواهد کرد. 
  • محل جغرافیایی: در برخی موقعیت‌های جغرافیایی شاید قیمت دستگاه و استخدام کارگر کمتر یا بیشتر باشد، بنابراین این موضوع نیز روی قیمت استفاده تأثیر می‌گذارد. 
  • مدت زمان استفاده: در صورت افزایش مدت‌زمان استفاده از این ابزار باید هزینه بیشتری نیز پرداخت کنید. 

شما می‌توانید با شرکت‌های فروشنده یا اجاره‌دهنده ماله پروانه‌ای تماس بگیرید کارشناس‌های آنها با تکیه بر دانش و آگاهی خود و همچنین بررسی شرایطتان هزینه‌های دقیق اجاره را بگویند. 

تجهیزات موردنیاز برای استفاده از ماله پروانه ای

برای استفاده از ماله پروانه‌ای نیاز به تجهیزات و ماشین‌آلات مختلفی دارید تا پروژه بدون هیچ نقصی انجام شود. 

  • میکسر بتن: میکسر‌ها به‌منظور مخلوط بتن‌ها در محل پروژه مورداستفاده قرار می‌گیرند و یکی از ماشین‌آلات کاربردی برای استفاده از ماله‌های پروانه‌ای به‌شمار می‌آیند. 
  • تراکتور یا لودر: تراکتور‌ها یا لودر‌ها به‌منظور حمل و جابه‌جایی بتن‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند و از آنها به‌منظور بارگیری نیز استفاده می‌کنند. 
  • تسمه نقاله: به‌منظور انتقال بتن از میکسر به محل پروژه از تسمه‌های نقاله استفاده می‌کنند. این تسمه‌ها روند انتقال را تسریع می‌بخشند و در مدت زمان کوتاهی به‌صورت پیوسته مواد را برای استفاده در محل انتقال می‌دهند. 
  • تجهیزات اندازه‌گیری: برای بررسی، کنترل و اندازه‌گیری مخلوط بتن‌ها معمولاً از تجهیزات اندازه‌گیری به خصوصی مثل ترازو یا اسکوپ استفاده می‌کنند. 
  • تجهیزات ایمنی: تجهیزات ایمنی شامل وسایل مختلفی از جمله عینک، دستکش، کلاه ایمنی و … می‌شوند. 

نکته های مهم در استفاده از ماله پروانه ای

در استفاده از ماله پروانه‌ای باید به چندین نکته مهم و کاربردی توجه داشته باشید: 

  • آماده‌سازی سطح: برای استفاده از این دستگاه سطح کار باید کاملاً تمیز و بدون هیچ‌گونه ذرات گرد‌وغبار یا روغن، رنگ و … باشد. 
  • نوع دستگاه: بر اساس طرح و الگوی پروژه برای اجاره یا خرید این دستگاه به بازار بروید. در واقع این دستگاه در سایزبندی‌های مختلفی به‌فروش می‌رسد. 
  • توزیع ماله: در این دستگاه‌ها ماشین‌های مخصوصی برای پراکنده‌کردن مواد قرار دارد که باید از آن استفاده کنید. شما باید مطمئن شوید که ماله به‌صورت متراکم و یکنواخت در کف پروژه توزیع می‌شود. 
  • تثبیت ماله: شما باید مطمئن شوید که بعد از توزیع، ماله به‌صورت کامل به کف زمین چسبیده و در جای خود تثبیت شده است. شما می‌توانید با تجهیزات مناسب و با استفاده از دستگاه فشار‌های کمی به ماله وارد کنید تا از این موضوع مطمئن شوید. 
  • بتن‌ریزی: توصیه می‌کنیم در حین بتن‌ریزی از ویبراتور‌ها استفاده کنید تا حباب‌های موجود از بین بروند و مواد تراکم بیشتری به‌دست بیاورند. 
  • صیقل‌بندی: صیقل‌بندی بعد از خشک‌شدن بتن و با استفاده از تجهیزات و ابزار‌های مخصوص انجام می‌شود. با صیقل‌بندی لایه‌های بالای بتن حذف‌شده و سطح صاف و براق خواهد شد. 
  • حفظ و نگهداری: شما باید مراقب باشید تا بعد از صیقل‌بندی مبادا اشیاء تیز یا سنگین به بتن‌ها اصابت داشته باشند. شما باید جلوی هرگونه فشار یا ضربه شدید به سطح مواد را نیز بگیرید. در برخی از پروژه‌ها حتی به‌منظور حفظ و نگهداری امکان استفاده از روکش‌های مخصوص نیز وجود دارد تا صنعتگران کاملاً از بتن‌ها محافظت کنند. 

استفاده از ماله پروانه‌ای در بتن‌ریزی کف‌ها هزینه‌بر است؟

استفاده از ماله پروانه‌ای در بتن‌ریزی کف‌ها ممکن است هزینه‌برتر باشد نسبت به استفاده از بتن معمولی، اما با توجه به مزایایی که این روش ارائه می‌دهد، ممکن است در بلند مدت هزینه‌های اضافی را جبران کند. برخی از مزایای استفاده از ماله پروانه‌ای در بتن‌ریزی کف‌ها عبارتند از:

  1. مقاومت بیشتر: معمولاً ماله پروانه‌ای شامل فیبرهای پلاستیکی یا فولادی است که مقاومت و انعطاف پذیری بتن را افزایش می‌دهند.
  2. کاهش ترک خوردگی: مواد پروانه‌ای معمولاً باعث کاهش ترک خوردگی در سطح بتن می‌شوند، که این می‌تواند هزینه‌های نگهداری و تعمیرات آینده را کاهش دهد.
  3. صافی و همواری بیشتر: استفاده از ماله پروانه‌ای ممکن است به دستیابی به سطح صاف‌تر و هموارتر کف کمک کند، که این امر می‌تواند زمان و هزینه‌های مربوط به تکسر و پوشش‌دهی نهایی را کاهش دهد.
  4. مقاومت به فشار: بتن حاوی ماله پروانه‌ای ممکن است مقاومت بالاتری در برابر فشار داشته باشد که این ویژگی مهمی برای ساختمان‌هایی با بارهای سنگین می‌باشد.

به علاوه، اگرچه هزینه استفاده از ماله پروانه‌ای از طریق خرید مواد ممکن است بالاتر باشد، اما ممکن است در نهایت از طریق کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات در طول عمر ساختمان، این روش به صرفه‌تر از بتن معمولی بیاید.

ماله پروانه ای، ابزاری بسیار کاربردی و مهم در صنعت

با یادگیری نحوه اجرای بتن‌ریزی کف با ماله پروانه‌ای دیگر نیازی به استفاده از روش‌های قدیمی و سنتی نیست. روش‌های قدیمی اکنون در بسیاری از پروژه‌های ساخت‌و‌ساز منسوخ‌شده‌اند و جای خود را به‌دستگاه‌های مکانیزه داده‌اند. شما به‌واسطه این ابزار‌ها می‌توانید بتن‌ریزی را با کیفیت فوق‌العاده بالا انجام دهید و پروژه‌هایتان را به‌صورت کاملاً حرفه‌ای و با دقت و سرعت بالا پیش ببرید. این دستگاه‌ها به‌دلیل قابلیت‌های بسیارعالی‌شان اکنون تبدیل به انتخاب اول صنعتگران‌شده‌اند. 

بعد از یادگیری نحوه اجرای بتن‌ریزی کف با ماله پروانه‌ای توصیه می‌کنیم که به‌سراغ کارشناس‌ها و مراکز فروش حرفه‌ای بروید و سؤال‌ها و چالش‌های خود در مورد این دستگاه را از آنها بپرسید. بعد از رسیدن به آگاهی کامل، اکنون امکان اجاره یا خرید این ابزار را دارید. توصیه می‌کنیم در صورت نیاز به استفاده کوتاه‌مدت از این ابزار، به‌جای خرید به‌فکر اجاره آن باشید؛ چون جلوی بسیاری از هزینه‌های اضافه بابت خرید دستگاه را می‌گیرید. در این زمینه نیز کارشناس‌ها و مشاور‌های حرفه‌ای مراکز اجاره‌دهنده یا فروش به‌صورت کامل راهنمایی‌تان خواهند کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

سبد خرید